NOS NieuwsAangepast

Meer dan twee keer zoveel inschrijvingen als plaatsen bij fixusstudies

Bij de studies waarvoor studenten worden geselecteerd, hebben zich meer dan twee keer zoveel scholieren ingeschreven als er plaatsen zijn. Bij de numerus fixusstudies aan universiteiten en hogescholen hebben zich nu bijna 47.000 scholieren aangemeld, terwijl die opleidingen plek hebben voor nog geen 20.000 studenten. De studie International Business Administration van de Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft de meeste aanmeldingen ontvangen.

"We kunnen kiezen uit 2300 studenten voor de 575 beschikbare plekken", zegt de directeur van de opleiding in De Telegraaf. De meeste aanmeldingen voor deze Engelstalige opleiding komen overigens uit het buitenland. Er hebben zich maar 300 tot 350 Nederlandse studenten voor ingeschreven. Een oorzaak is mogelijk dat ze voor deze studie gemiddeld minimaal een 7 op hun eindlijst moeten hebben.

In het hbo is de opleiding Fashion & Textile Technologies van de Hogeschool van Amsterdam zwaar overtekend, met 1290 inschrijvingen voor 410 plekken. Ook hebben veel scholieren zich ingeschreven voor de studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Verder blijft de studie geneeskunde aan alle universiteiten populair; in het hele land zijn er 2785 plekken, en hebben zich 8404 scholieren aangemeld.

Vervelend

"Het is heel vervelend dat veel studenten nu niet de studie kunnen gaan doen die ze willen", zei Desley van der Zande van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) in het NOS Radio 1 Journaal. "Ik zou de instellingen willen uitdagen om te kijken of toch meer studenten toegelaten kunnen worden."

De centrale loting voor numerus fixusstudies is dit jaar afgeschaft. Universiteiten en hogescholen mogen nu zelf scholieren selecteren voor hun opleidingen. Er wordt niet alleen gekeken naar de cijfers die scholieren hebben gehaald, maar ook naar onder meer hun persoonlijkheid en motivatie.

Aanmelden kon dit jaar tot 15 januari. De afgelopen jaren sloot de inschrijving op 1 mei.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl