NOS NieuwsAangepast

Brexitzorgen: hoe verder met Goudse kaas, champagne en parmaham?

  • Thomas Spekschoor

    Correspondent Europa

  • Thomas Spekschoor

    Correspondent Europa

Wat moet er straks allemaal met de Britten worden besproken, voordat ze uit de Europese Unie stappen? En vooral: welke Nederlandse onderwerpen staan er dan op de lijst? De man die straks namens de EU die onderhandelingen gaat voeren, is vandaag in Nederland om het een en ander te bespreken.

Michel Barnier, Fransman en oud-eurocommissaris, gaat namens de Europese Unie onderhandelen met de Britten over de voorwaarden van de brexit. Dat hij zich de komende jaren niet hoeft te vervelen is wel duidelijk.

Zorgen bij bedrijven

Door de brexit wil Europa waarschijnlijk een afkoopsom van de Britten. Daarmee kunnen bijvoorbeeld de pensioenen worden betaald van de Britten die de afgelopen jaren voor de EU hebben gewerkt. Er zal ook gesproken moeten worden over Britten die op het Europese vasteland wonen en over EU-burgers die in Groot-Brittannië wonen. Mogen zij blijven?

Vandaag komt daar nog een rijtje Nederlandse onderwerpen bij. Barnier spreekt met premier Rutte, een groep Kamerleden en met werkgeversorganisatie VNO-NCW. Die laatste groep ontmoet Barnier, omdat er nogal wat zorgen zijn bij bedrijven in Nederland.

Brexit-onderhandelaar Michel Barnier

Gerrit van Staalduinen, van vrachtwagenbedrijf Koning & Drenth uit het Groningse Beerta, maakt zich zorgen over de grensovergangen. Wekelijks heeft hij veertig vrachtwagens die naar Groot-Brittannië rijden.

"Op dit moment laat je je paspoort zien en dan mag je verder. Maar ik ben bang dat we twintig jaar terug de tijd ingaan en dat we weer moeten gaan inklaren. Je moet dan je documenten af laten stempelen. Pas als ze afgestempeld zijn, mag je weer verder. Een uur tijdverlies heb je dan zo."

Geef ons dan in ieder geval de mogelijkheid om ons elektronisch aan te melden.

Gerrit van Staalduinen, eigenaar vrachtwagenbedrijf

En een uur tijdverlies kost zijn bedrijf veel geld. Een vrachtwagen kost zo’n 70 euro per uur. Met administratieve lasten erbij verwacht Van Staalduinen dat de kosten oplopen tot 100 euro per vrachtwagen. Dat tikt aan als je met veertig vrachtwagens naar Groot-Brittannië rijdt en ze ook nog allemaal terug moeten.

Dus heeft Van Staalduinen één advies voor de brexit-onderhandelaars. "Probeer grenscontroles te vermijden. En als je er echt niet uitkomt, geef ons dan in ieder geval de mogelijkheid om ons elektronisch aan te melden, zodat we meteen kunnen doorrijden. Ik hoop toch wel dat er zoveel verstand in Brussel is dat ze dat ook zullen regelen voor ons."

'Probeer grenscontroles te vermijden'

Er zijn ook onverwachte problemen voor het Nederlandse bedrijfsleven als gevolg van de brexit. Neem de Nederlandse kaashandel. Die heeft een Europees beschermd product: Gouda Holland kaas. Maar als de Britten uit de EU stappen, vervalt in principe de Europese bescherming.

Dat zou zonde zijn, zegt kaashandelaar Jan Kos. In Bodegraven heeft hij 500.000 kilo kaas liggen, waaronder heel veel Gouda Holland. De zuivelsector heeft er jaren voor gelobbyd om Europese bescherming voor Goudakaas te krijgen.

Champagne, feta en parmaham

Het probleem geldt niet alleen voor het signatuur 'Gouda Holland'. Ook champagne, feta en parmaham zijn Europees beschermd en de Britten hebben bescherming voor cheddarkaas. Er zal in de komende jaren zeker over die producten gesproken worden tussen de Britten en de rest van de EU.

Kos hoopt maar dat de bescherming van Gouda Hollandkaas blijft bestaan. "Het is natuurlijk eeuwig zonde als je zo veel tijd en geld hebt gestopt in dat beschermingsproces en dat het door de uittreding nu in één keer over zou zijn."

Alleen kaas uit Nederland mag nu het label Gouda Holland hebben

Maar het zijn natuurlijk niet de enige onderwerpen die op de agenda staan en wellicht ook niet de belangrijkste. Volgens website Politico moeten door de brexit de komende jaren meer dan 20.000 Europese wetten opnieuw worden bekeken. Voor de onderhandelingen staat twee jaar. Dat zijn zo'n veertig wetten per werkdag.

En dus vrezen velen in Brussel dat de brexit-onderhandelingen veel langer zullen duren dan de twee jaar die er voor staan. De gesprekken over grensovergangen zijn wellicht binnen twee jaar afgerond, de Gouda Hollandkaas wordt mogelijk pas veel later besproken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl