'Utrechtse fietsers besparen de stad een kwart miljard euro'

ANP

Als in de gemeente Utrecht niemand meer zou fietsen en iedereen zou autorijden of de bus zou pakken, dan zou dat zo'n 250 miljoen euro kosten. Tenminste, dat zegt onderzoeksbureau Decisio. Zij voerden een onderzoek naar fietsen uit in opdracht van de stad.

Utrecht draait de conclusie liever om: het vele fietsen van de Utrechters scheelt de samenleving juist 250 miljoen euro. De fietsindustrie heeft namelijk niet alleen voordeel van al die fietsers, maar ook het milieu, zegt de gemeente. En dat laatste komt de gezondheid van mensen weer ten goede.

De cijfers over hoeveel geld er wordt bespaard, worden in het rapport niet verder onderbouwd en eerdere cijfers hierover zijn door de NOS niet te vinden. Het onderzoek kan voor commerciële doeleinden zijn uitgevoerd. De strijd om de titel 'Fietsstad van het jaar' is bijvoorbeeld een felbegeerde titel die zorgt voor positieve promotie van de stad die de titel wint. 

De stad Utrecht afficheert zichzelf als Fietsstad Nummer Een van Nederland en wil een voorbeeld zijn voor buitenlandse steden. Elk jaar wordt er door de Fietsbond een 'Fietsstad van het Jaar' verkozen, maar Utrecht heeft die prijs nog nooit gewonnen.

Ook steden als Groningen en Enschede doen hard hun best om de felbegeerde titel op hun naam te schrijven. Die titel wordt elk jaar uitgereikt aan de stad die het meeste doet om hindernissen voor fietsers op te lossen.

De vraag is of Utrecht wel op zoveel fietsers is voorbereid. De stad doet naar eigen zeggen hard zijn best om fietsen aantrekkelijk te maken. "Wij hebben een enorm fietsprogramma in de stad. Daar investeren we fors in", zegt Lot Van Hooijdonk, wethouder in Utrecht. 

Er zijn bij het station wel onveilige situaties.

Gijs de Rijk, fietskoerier in Utrecht

Maar hindernissen voor fietsers zijn er zeker, zegt Gijs de Rijk. Hij is al jaren fietskoerier in Utrecht en noemt het Centraal Station als drukste kruispunt voor fietsers. De gemeente is hier bezig met het aanpassen van de infrastructuur. "Hier ontstaan gewoon fietsopstoppingen." Het verbouwingsproject van de gemeente is nog niet af en daardoor zijn er volgens De Rijk bij het station onveilige situaties.

Van Hooijdonk beaamt dat. "Het is een grote uitdaging. We zijn bezig met het aanleggen van alternatieve routes. Die gaan misschien wat langer zijn, maar daar kunnen mensen wel beter doorfietsen."