'Bedrijf achter OV-chipkaart maakt miljoenen winst'
Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, heeft in vijf jaar tijd 55 miljoen euro winst gemaakt. Dat meldt het AD. Volgens de krant zijn consumentenorganisaties met stomheid geslagen, omdat de kaart alleen kostendekkend zou moeten zijn.
Het geld is verdiend met de verkoop van OV-chipkaarten voor 7,50 euro per kaart, terwijl de productiekosten van de kaart op 88 cent liggen, schrijft het AD. De winst zou weer als dividend zijn uitgekeerd aan vervoersorganisaties, die eigenaar zijn van Translink.
Het bedrijf heeft de positieve resultaten nodig om de schuld van in totaal 90 miljoen euro uit het verleden terug te betalen, zegt woordvoerder Anita Hilhorst in het NOS Radio 1 Journaal.
De prijs van 7,50 euro voor de kaart is daar overigens niet op gebaseerd. "Daarbij gaat het om de inkoopkosten, de productiekosten en de vijf jaar dienstverlening die we erbij verlenen, zoals de klantenservice, het terugvragen van saldo, automatisch opladen, dat soort dingen", aldus Hilhorst.
Voor de zomer wordt duidelijk of de OV-kaart goedkoper kan; Translink voert daarover gesprekken met de vervoerders en consumentenorganisaties.
Vervanging
Wat de inkomsten ook ten goede komt, is dat de OV-chipkaart na vijf jaar verloopt, waardoor een nieuwe kaart voor 7,50 euro moet worden aangeschaft. Translink zegt dat dit te maken heeft met de 'technische levensduur' van de kaart. De Consumentenbond dringt samen met reizigersorganisatie Rover al langer bij Translink aan op een gratis vervangende kaart.
Het lijkt erop dat er met deze financiële resultaten ruimte is om te kijken naar een goedkopere kaart of een gratis vervangende kaart.
Daarnaast moet de OV-chipkaart goedkoper worden, en moet het makkelijker worden om saldo terug te vragen, zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond. "Het lijkt erop dat er met deze financiële resultaten wel ruimte is om te kijken naar een goedkopere kaart of een gratis vervangende kaart. Dat biedt hoop voor het overleg."
Inmiddels wordt gestudeerd op andere manieren om in de toekomst voor het openbaar vervoer te betalen, zoals met de mobiele telefoon of met de bankpas.