NOS NieuwsAangepast

Teruglopende wereldhandel raakt haven Rotterdam

De haven van Rotterdam heeft het recordjaar 2015 niet kunnen evenaren. De haven heeft last van de teruglopende wereldhandel. De overslag van goederen in 2016 is met ruim een procent gedaald, naar 461,2 miljoen ton.

Containeroverslag nam toe, maar de overslag van schroot, ertsen en kolen nam af, net als die van ruwe olie, LNG en brandstoffen. In 2015 groeide de aanvoer van olieproducten nog met 18 procent, vorig jaar was er nauwelijks een stijging.

Haven Rotterdam merkt teruglopende wereldhandel

De sluiting van kolencentrales en meer zonne- en windenergie is de oorzaak van de afnemende kolenaanvoer. China drukt de overslag van erts. Minder vraag naar staal in China zelf en dumping van goedkoop Chinees staal op de Europese markt zorgt voor lagere staalproductie in Europa, dus er hoeft minder erts te worden aangevoerd. Ook kwamen er minder grondstoffen voor de bouw en de industrie binnen.

De crisis in de olie-industrie heeft forse gevolgen gehad voor de in Rotterdam belangrijke en zwaar vertegenwoordigde offshorebedrijven. Veel bedrijven hebben werknemers moeten ontslaan.

Containers

Er werden meer containers aan- en afgevoerd, zo'n 12,4 miljoen stuks, een stijging van 1,2 procent. Vooral in de tweede helft van het jaar groeide het aantal containers en werd er meer lading verscheept van en naar Azië en Noord-Amerika. De crisis in Brazilië doet zich voelen in minder containers naar Zuid-Amerika.

Het containervervoer van en naar Groot-Brittannië, Ierland, Spanje en Portugal nam toe, maar het verkeer met Oost- en Noord-Europa daalde, onder meer door de recessie in Rusland.

De Rotterdamse haven heeft een containermarktaandeel van bijna 30 procent in de havens in Noordwest-Europa, zoals Hamburg, Antwerpen en Le Havre. De haven van Antwerpen timmert de laatste jaren flink aan de weg in de containeroverslag.

In de voorbije vier jaar is de containeroverslag in Rotterdam met iets meer dan 4 procent gegroeid, maar in Antwerpen veel sterker, met 16 procent. Dit ondanks miljardeninvesteringen in nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl