Orang-oetans in Apenheul kiezen partners via eigen 'Tinder'
Dierenpark Apenheul in Apeldoorn heeft een nieuwe 'datingtechnologie' geïntroduceerd voor orang-oetans. De mensapen kunnen via een soort Tinder kiezen uit foto's van mogelijke partners.
Het dierenpark wil op deze manier onderzoeken welke voorkeuren de dieren hebben.
De orang-oetanvrouwtjes in Apenheul krijgen een touchscreen-apparaat waarop foto's van mannetjes staan. De onderzoekers bekijken vervolgens of de apen meer aandacht geven aan bepaalde afbeeldingen of video's. Het doel is te achterhalen op basis waarvan de vrouwtjes onderscheid maken tussen de mannetjes.
Het dierenpark hoopt zo de kans te vergroten dat het klikt tussen twee orang-oetans. Bij de kennismaking tussen mannetjes- en vrouwtjesapen gaat het nog weleens mis, vertelt gedragsbioloog Thomas Bionda van dierenpark Apenheul.
Hij zegt dat het geregeld voorkomt dat een dier terug moet worden gebracht naar de dierentuin waar het vandaan kwam, zonder dat er is gepaard.
Orang-oetans zijn heel rustig, maar kunnen wel goed dingen slopen.
De onderzoekers willen bekijken aan de hand van welke eigenschappen orang-oetans een partner kiezen. Bionda: "We zijn begonnen met het bestuderen van gedrag van mensen en bonobo's. Mensen richten zich vooral op agressie en negativiteit. Bonobo's hebben meer aandacht voor positieve eigenschappen."
Na succesvolle proeven met het touchscreen-apparaat bij de bonobo's, besloot het dierenpark ook een tablet in het verblijf van de orang-oetans te plaatsen. "We hebben het apparaat nog verstevigd, maar dat mocht niet baten. De orang-oetans hebben het toch kapotgemaakt. Deze mensapen zijn heel rustig, maar kunnen wel goed dingen slopen."
Het onderzoek duurt naar verwachting vier jaar. Het moet nog blijken of de experimenten wat opleveren, zegt Bionda. "Het blijft natuurlijk allemaal digitaal. Normaal speelt bijvoorbeeld ook geur een belangrijke rol. Maar we houden onze apen niet voor de gek, zoals weleens gebeurt op sociale media. Bij onze orang-oetans is het: What you see is what you get."