Nieuwe hobby voor Tesla-baas: tunnels graven

AFP

Het begon allemaal met een cryptisch Twitterbericht in december. Elon Musk, miljardair en oprichter van SpaceX, Hyperloop en Tesla, riep dat hij een boormachine ging maken om tunnels te graven.

Aanleiding: hij werd gek van de files in Los Angeles. Tunnels bouwen is volgens hem de oplossing om het fileprobleem in grote steden tegen te gaan.

Leuk bedacht, maar veel mensen namen het met een korreltje zout. Al zette Musk wel meteen 'tunnels' als expertise in zijn Twitter-bio. Nu, ruim een maand later, wordt het misschien toch tijd om zijn idee serieus te nemen. Vanochtend twitterde hij dat het tunnel-project opschiet en dat hij zelfs binnen een maand wil gaan boren.

Waar? Om te beginnen bij zijn kantoor van raketbedrijf SpaceX. Dat heeft mogelijk een eenvoudige reden. Vorig jaar werden - op de dag waarop Musk begon over de tunnels - drie SpaceX-werknemers aangereden door een chauffeur vlakbij het kantoor, schrijft zakensite Quartz. Een tunnel zou mogelijk meer veiligheid kunnen garanderen.

Het idee roept een hoop vragen op. Heeft hij een vergunning om te boren? Wat zijn de gevolgen voor het drukke Los Angeles? Mag het zomaar onder de stad? Antwoorden ontbreken.

Maar één ding weten we wel: Musk is adviseur van de kersverse president Donald Trump. En die heeft al laten weten dat hij hoognodig iets aan de brakke infrastructuur van Amerika wil doen.

Utopie

De tunnel onder zijn bedrijf zou je dan als pilot kunnen beschouwen. Stel dat de miljardair meer wil. Hoe haalbaar is het plan dan?

"Aan het boren van een tunnel gaat veel voorbereiding vooraf", zegt Hans de Wit. Hij is directeur van Tunnel Engineering Consultants. "Dat kost jaren. Dus als Musk zegt dat hij binnen een maand gaat bouwen moet er of al heel veel voorbereiding zijn gedaan, anders is het een utopie."

Tegelijkertijd zegt De Wit wel dat tunnels kunnen helpen bij het ontlasten van het verkeer. "In volle steden heb je twee opties: of je gaat de lucht in of onder de grond. Het kan de binnenstad leefbaarder maken en daarmee de kwaliteit van het leven verhogen."

De Wit zegt daarnaast wel dat het een zeer kostbare onderneming is, al durft hij niet in te schatten hoeveel het idee van Musk kost.