Een demonstrant in Londen laat haar ongenoegen tegen bankiers zien
NOS Nieuws

Bankiers tevreden over zichzelf, maar klanten niet

Banken weten nog onvoldoende het vertrouwen van consumenten te winnen, terwijl ze over zichzelf wel tevreden zijn. Dat is de conclusie van de Monitoring Commissie Code Banken (MCCB), die de Nederlandse banken onder de loep nam.

Sinds de kredietcrisis heeft het vertrouwen dat consumenten in de financiële sector hebben een flinke deuk opgelopen. De banken proberen daar sindsdien zelf verandering in te brengen door gedragscodes op te stellen.

Zo werd er in 2015 de tweede Code Banken vastgelegd, een vervolg op een eerdere code uit 2010. Er staan regels in met betrekking tot goed bestuur en het voorkomen dat bankiers de fout in gaan of te grote risico’s nemen. De MCCB is een onafhankelijke commissie die sinds 2014 elk jaar over het gedrag van banken aan de minister van Financiën en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) rapporteert.

Heel tevreden

In het onderzoek vroeg de MCCB hoe bankiers zelf vinden dat ze zich gedragen. De bestuurders gaven zichzelf gemiddeld een 8,15. Volgens de commissie is dat oordeel niet geheel onterecht, en voldoen de banken inderdaad "in hoge mate" aan de principes die ze in de codes hebben vastgelegd.

Toch zijn klanten nog wantrouwig. Uit een onderzoek van de NVB blijkt dat ze de instellingen gemiddeld een 2,8 geven, op een schaal van 5. In hun eigen bank hebben ze met een 3,1 wat meer vertrouwen.

Om dat te verbeteren, adviseert de MCCB nu dat er een onafhankelijke adviescommissie wordt opgericht. Daarin moeten consumentenorganisaties en andere belanghebbenden in zitten. Banken kunnen dan regelmatig met hen in gesprek gaan om de kloof tussen de banken en de samenleving te dichten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl