NOS NieuwsAangepast

Meer online pakjes voor Sint en kerstboom op tijd bezorgd

Webshops hebben tijdens Sinterklaas en Kerstmis beter gepresteerd dan in de afgelopen jaren. In december werden circa 390.000 pakjes te laat bezorgd. In 2015 waren dat er nog 460.000. Dat betekent een daling van 15 procent, blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Q&A onder 5500 consumenten.

Vooral met Kerstmis daalde het aantal teleurstellingen: van 6 naar 4,6 procent. Met Sinterklaas was de daling iets minder: van 5 naar 4,4 procent.

Q&A-directeur Frank Quix noemt de daling opvallend. "In 2013 werden nog een half miljoen pakketjes te laat bezorgd, dus je ziet wel dat webwinkels er echt mee bezig zijn. Het valt vooral aan kinderen natuurlijk ook niet uit te leggen als een cadeau op pakjesavond ontbreekt, zo van: 'ja, de Sint is te laat'."

Volgens Quix vindt 20 procent van de gezinnen waar een cadeau te laat kwam, dat de feestavond hierdoor danig werd verpest.

Steken

Welke webshops het vaakst te laat waren, wil Quix niet zeggen: "Grote bedrijven met veel klanten en veel bestellingen hebben natuurlijk eerder de kans genoemd te worden. Ik heb de indruk dat het toch vooral de middelgrote en kleine internetwinkels zijn die steken laten vallen."

Volgens hem komt het in die categorie voor dat een webwinkel zegt een artikel op voorraad te hebben, terwijl dat niet waar is. "Dan kun je je belofte van tijdige bezorging natuurlijk ook niet waarmaken."

Bezorging kerst- en sintpakketjes flink verbeterd

Storing

Bij marktleider Bol.com arriveerde 0,2 procent van de miljoenen bestellingen te laat. "Zo'n 7500", zegt Bol-directeur Daniel Ropers. "Echt heel vervelend vinden we dat. Maar ja, waar kan het allemaal fout gaan: bij de leverancier van het artikel, een fout in het magazijn, storing aan een machine - zoals vlak voor 5 december het geval was bij PostNL - en een postbode die zijn enkel verstuikt....het kan allemaal. We doen er echt alles aan om fouten te voorkomen."

"In het ergste geval informeren we de klant zo snel mogelijk, zeggen we 'sorry' en geven we de klant een bon van 5 tot 15 euro, om het leed wat te verzachten."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl