Huilende oliebollenbakker heeft het nu opeens razend druk

ANP

Begin deze week kreeg Bakkerij Venekamp in Amsterdam nog een slecht cijfer in de oliebollentest, maar vandaag was het er ineens veel drukker dan normaal. Honderden mensen kwamen naar de bakkerij, na een populaire actie op Facebook. "We zijn zo dankbaar", zegt eigenaar Koert van Egmond.

Die actie kwam er niet zomaar: de Amsterdamse televisiezender AT5 zond gisteren een interview uit met een huilende medewerker. Hij vond het zo erg dat de bakkerij een 4,5 van het AD voor hun oliebollen had gekregen.

Interview met medewerker bakker

Het filmpje kreeg al snel veel reacties. Van mensen die medelijden hadden met de man, maar ook van klanten die het niet eens waren met de uitslag. "Een 4,5? Ze verdienen een 8, of misschien wel een 10", klonk het.

Dus werd een Facebookactie opgezet: 'Oliebollen halen! 45 jaar bakkerservaring van Bakkerij Venekamp'. Het evenement werd meer dan 2000 keer gedeeld en dat was vandaag te merken. "Wel 400 mensen zijn langs geweest", zegt Van Egmond. "Het was bijzonder druk. Echt te gek voor woorden."

Sommigen kopen niet eens oliebollen, die willen gewoon vertellen dat ze aan ons denken.

Eigenaar bakkerij Van Egmond

"Het is zo mooi om te zien hoe mensen meeleven", gaat Van Egmond verder. "Ze komen allemaal langs om ons een hart onder de riem te steken. Sommigen kopen niet eens oliebollen, die willen gewoon vertellen dat ze aan ons denken."

En dat doet een mens goed, zegt Van Egmond. "Ik wil ze eigenlijk allemaal persoonlijk bedanken, maar dat gaat jammer genoeg niet." Ook met de medewerker uit het filmpje gaat het een stuk beter. "Die is als een kind zo blij."

Bakkerij Venekamp stond met de 4,5 op plek 123 in de AD Oliebollentest. Bakkerij Voskamp uit Spijkenisse won dit jaar met een 10. 

1/2Oliebollenbakker Alfred Kroeze in de Bakkerij Venekamp op de Ferdinand Bol ANP
2/2Oliebollenbakker Alfred Kroeze in de Bakkerij Venekamp op de Ferdinand Bol ANP

Van Egmond hoopt dat vandaag een voorbode is van de drukte van de komende dagen, maar hij beseft wel dat het dan aanpoten is. "We moeten ook nog slapen! Een aantal jaar geleden toen we eerste werden bij de oliebollentest was het ook zo druk. Vandaag herleefden we oude tijden. Ik hoop dat het allemaal een beetje te doen is morgen en overmorgen."

Volgens het testpanel van het AD waren de oliebollen van de bakkerij "bijzonder slecht" door de te overheersende kaneelsmaak. Ook zou de bakkerij "gebakken lucht" verkopen en miste de bol een krokante korst.

"Waarschijnlijk is er iets fout gegaan tijdens de test", zegt Van Egmond, "want onze oliebollen hebben gewoon een krokante korst. En oliebollen moeten toch juist luchtig zijn? Ik snap wel dat kaneel een smaak apart is, maar dat leeft gewoon in Amsterdam."

En of hij nog iets wil zeggen tegen de bedenkers van de Facebookactie? "Zeker. Ik wil ze echt heel hartelijk bedanken."