Het logo van Philips
NOS NieuwsAangepast

Philips krabbelt terug na tikfoutkorting

Door een typefout hebben online-shoppers van Philips dagenlang te veel korting gekregen. Ze ontvingen niet 7,5 euro korting per bestelling, maar 75 euro per product. De misser werd snel bekend bij klanten, waardoor er een run op Philipsproducten ontstond.

"Ineens werden er heel veel bestellingen geplaatst, in grote hoeveelheden," zegt een woordvoerder van Philips. Bij onderzoek bleek dat er een typefout zat in de code van de kortingsactie. Klanten kregen daardoor niet alleen een veel hogere korting, maar ze kregen ook nog eens een korting per besteld product in plaats van per bestelling.

Philips heeft de code snel verwijderd. Ook is besloten dat alle bestellingen die gisteren zijn geplaatst ongedaan worden gemaakt. "Klanten konden duidelijk zien dat het om een typefout ging." Volgens een woordvoerder zijn alle bestellingen vanaf 28 december daarom niet rechtsgeldig.

Honderden producten

Al ruim een week konden de shoppers de foutieve kortingscode terugvinden in hun mandje. Shoppers die op de webwinkel van Philips waren, kregen een advertentie te zien waarin een korting van 7,50 euro werd beloofd. Zodra ze de producten in hun winkelmandje wilden afrekenen, ging er ineens 75 euro per product af.

"Eén klant heeft een paar honderd producten uit de shaving-industrie besteld. Dat was de grootste bestelling." Toch is de schade voor Philips minimaal, benadrukt de woordvoerder. Echt grote hoeveelheden werden gisteren pas besteld, en die bestellingen zijn ongedaan gemaakt.

Klanten wier bestelling is geannuleerd krijgen zo snel mogelijk hun geld terug. Philips onderzoekt of die klanten een tegemoetkoming kunnen krijgen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl