'Mijn machinist is denk ik de nieuwe dienstregeling vergeten'
De wekker ging voor veel mensen wat vroeger of later vandaag. Het is de eerste werkdag sinds de nieuwe NS-dienstregeling gisteren inging. Volgens de NS is de dienstregeling sinds 2007 niet meer zo ingrijpend veranderd. De regeling is volledig opnieuw ontworpen en heeft gevolgen voor bijna alle reizigers. De gedupeerden hebben er een duidelijke mening over.
Veel mensen mopperen over de langere reistijd, maar er zijn ook mensen die klagen over vertraging. "Mijn machinist is volgens mij de nieuwe dienstregeling vergeten, want we wachten al dertien minuten op hem", tweet iemand.
Ook op Facebook zijn de reacties overwegend negatief. Zo zegt Mathijs Kuip dat het grootste gedeelte van zijn reizen nu langer duurt. "Ik heb minder rechtstreekse verbindingen, ik moet meer overstappen, ik heb kortere overstaptijden (dus mis meer aansluitingen), ik heb een oudere trein en trein tijden zijn niet meer mooi op het hele en halve uur. Al met al, is het niet best!"
"Een en al drama", zegt Michelle van Hommelen. "Niet op tijd, of ze rijden helemaal niet én ze zitten hartstikke vol. Wat is dat?!"
Op het station van Den Bosch is de vertraging ook zichtbaar. Zo heeft de trein naar Roosendaal om 07.45 uur een vertraging van 40 minuten, vertelt verslaggever Jozephine Trehy in het NOS Radio 1 Journaal.
Een reiziger vertelt aan Trehy dat de nieuwe dienstregeling positief voor hem zou moeten zijn, maar dat dat in de praktijk anders is. "Ik reis elke dag vanaf Etten-Leur naar Amsterdam Amstel en de reis zou vanaf vandaag korter moeten zijn." Zijn overstaptijd verandert namelijk van 10 minuten naar 3 minuten. "Maar in de praktijk heeft mijn eerste trein wel eens vertraging en dan is mijn overstaptijd in Den Bosch te kort en dan moet ik een half uur wachten op de volgende trein. Zoals vandaag."
Hij heeft net zijn collega's op de hoogte gesteld van de vertraging. "Ik zei al tegen ze: wel aardig van de NS, want je krijgt voor hetzelfde geld extra reistijd."
Ook positiviteit
Maar er zijn ook positieve reacties. Zo is iemand heel blij met de nieuwe tijd waarop hij zijn wekker kan instellen. "Twee minuten uit kunnen slapen door de nieuwe dienstregeling van NS. En vanavond ook twee minuten eerder thuis." Vier minuten per dag, 20 minuten per werkweek: dat is al snel 900 minuten per jaar.
Ook op het station van Den Bosch is een reiziger positief. "Nu ben ik minder vroeg op de universiteit. Eerst moest ik nog een half uur wachten voordat college begint."
Op Facebook zijn ook positieve ervaringen te horen, ook al zijn ze in de minderheid. "Geen problemen gehad, verandering stelde ook niks voor. Trein vertrok een minuut later dan normaal", zegt Francesca Cormio.
Verrassing
En sommige mensen weten ook helemaal niet dat er een nieuwe dienstregeling is. "Het was een verrassing, ik moet nu wel even opnieuw gaan plannen", zegt een reiziger. "Ik hoef maar eenmalig naar Schiphol te reizen, dus ik weet niets van een nieuwe dienstregeling af", zegt een ander.
De NS zegt dat de vertragingen vanochtend aan een combinatie van dingen liggen. "Het is mistig, we hebben last van gladde sporen en het is druk door de nieuwe dienstregeling", laat een woordvoerder weten. "Ook zijn de werkzaamheden in Elst uitgelopen waardoor er op sommige trajecten kortere treinen rijden."
De NS krijgt veel reacties op sociale media, gaat de woordvoerder verder. "Vooral negatief, maar dat is omdat veel mensen nog echt moeten wennen."
Reisadviezen
Gisteren werden er door de reizigers meer dan 7 miljoen reisadviezen opgevraagd. "En dat is een verdubbeling, want op een normale dag worden er ongeveer 3,8 miljoen reisadviezen aangevraagd."
Hoe de rest van de dag gaat lopen, weet de NS niet. "We hebben in ieder geval op elf stations door heel Nederland honderd extra personeelsleden ingezet om te helpen."