Treinforens moet nieuwe vertrektijden leren kennen
Vandaag krijgt de treinreiziger te maken met grote veranderingen. De nieuwe dienstregeling van de NS gaat in en er gaan nieuwe treinen rijden. Vanaf een groot aantal stations gaan er meer treinen rijden en op een aantal trajecten wordt de reistijd korter. Maar niet overal gaan reizigers erop vooruit.
Ruim 2,5 jaar is de NS bezig geweest met de nieuwe planning. Het zijn de grootste veranderingen sinds 2007 en bijna elke forens krijgt te maken met nieuwe vertrektijden. Zo rijden er meer intercity's tussen Almere en Schiphol en tussen Utrecht en Eindhoven.
Vandaag worden ook vier nieuwe sprinters van het type Flirt in gebruik genomen om de drukte op het spoor op te vangen. De Flirt-sprinters rijden tussen Arnhem - Ede-Wageningen en Den Bosch - Oss. Uiteindelijk gaan er 58 van deze nieuwe sprinters rijden.
Er is ook kritiek op de nieuwe dienstregeling. Zo trokken de Zeeuwen eerder deze week al aan de bel: ze zijn op z'n zachtst gezegd niet blij met de nieuwe dienstregeling, waardoor een treinrit van Amsterdam naar Vlissingen 26 minuten langer duurt in vergelijking met vijf jaar geleden. Ook de directe verbinding tussen Zeeland en Schiphol verdwijnt.
De NS ontving ook klachten van reizigers over andere trajecten, zoals het traject Vlissingen - Bergen op Zoom, Alkmaar - Schiphol en over de langere wachttijden op station Den Bosch. Inmiddels heeft de NS de dienstregeling op het traject Alkmaar - Schiphol weer aangepast.