Kisten met de slachtoffers van de vliegramp in Medellin

Vragen over vliegmaatschappij rampvlucht Chapecoense

Het Boliviaanse luchtvaartmaatschappijtje Lamia, eigenaar van het toestel dat vorige week verongelukte in Colombia met het Braziliaanse voetbalteam Chapecoense aan boord, blijkt een flinke schuld te hebben bij de luchtmacht van Bolivia.

De minister van Defensie heeft bekendgemaakt dat Lamia zijn drie toestellen in 2014 voor onderhoud aanbood aan de Boliviaanse luchtmacht. Minister Ferreira zei niet om wat voor onderhoud het ging, maar volgens hem betaalde Lamia maar de helft van de rekening en liet het twee vliegtuigen in een hangar van de luchtmacht staan, zonder daarvoor te betalen.

Na een aantal maanden werden de twee vliegtuigen daarom in beslag genomen en een van de eigenaren van Lamia werd enkele dagen vastgezet. Het gaat om een piloot die bij de ramp in Colombia is omgekomen.

Videospelletje

Ferreira liet verder weten dat de luchtvaartautoriteiten die het vluchtplan van de rampvlucht hebben goedgekeurd, zullen worden vervolgd. Het type toestel waarmee van Santa Cruz in Bolivia naar Medellin in Colombia werd gevlogen, had eigenlijk een te kleine actieradius voor die afstand.

De piloot had onderweg willen bijtanken, maar het toestel vertrok met vertraging, mogelijk omdat een van de spelers van Chapecoense een videospelletje kwijt was.

In elk geval was het te laat bij het vliegveld waar de tussenlanding had moeten plaatsvinden: dat is na middernacht gesloten.

Belangenverstrengeling

De licentie van Lamia wordt naar aanleiding van de ramp weer ingetrokken. Ook komt er een onderzoek naar mogelijke belangenverstrengeling: het hoofd van de dienst die de licentie uit heeft gegeven, is de zoon van een van de andere eigenaren van Lamia, een voormalige luchtmachtgeneraal.

De minister schuift de verantwoordelijkheid voor vliegramp in de schoenen van "twee of drie mensen die de Boliviaanse luchtvaart enorme schade berokkenen". Volgens hem treft de overheid geen blaam. Daarmee lijkt hij vooruit te lopen op het oordeel van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, die Bolivia mogelijk gaat afwaarderen als het om veiligheid gaat.

Een technicus die de vliegramp overleefde heeft tegen een Boliviaans radiostation gezegd dat de gezagvoerder niemand aan boord had gemeld dat de brandstof op was en dat hij een noodlanding wilde maken. "We voelden dat we aan het dalen waren, maar dachten dat dat bij de landing hoorde. Het ging heel snel. Van het ene moment op het andere begon het vliegtuig te schudden, de lichten gingen uit en de noodverlichting ging aan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl