Eurocommissaris: techbedrijven doen te weinig tegen haatzaaien
Facebook, Twitter, Microsoft, YouTube en Google doen nog altijd te weinig om haatzaaien van hun platforms te weren. De bedrijven hebben in mei van dit jaar hierover afspraken gemaakt, maar die worden volgens Eurocommissaris Věra Jourová onvoldoende nageleefd.
De bedrijven beloofden toen zoveel mogelijk binnen 24 uur na een melding over pesten of haatzaaien actie te ondernemen. Nu, een half jaar later, gebeurt dit volgens Jourová in 40 procent van de gevallen. Nog eens 40 procent wordt binnen 48 uur verwerkt.
Extra druk
De Eurocommissaris zet nu extra druk. De gemaakte afspraken waren tot nu toe vrijwillig. Jourová waarschuwt dat bedrijven snel moeten laten zien dat ze deze verantwoordelijkheid aankunnen. Gebeurt dat niet, dan is niet uitgesloten dat er wetgeving komt om de bedrijven hiertoe te dwingen.
Pesten en haatzaaien is op de platforms al tijden een belangrijk thema. Dit komt onder meer door alle verschuivingen op politiek gebied en grote vraagstukken als de vluchtelingencrisis en Zwarte Piet.
De techbedrijven zijn voor het weren van kwetsende teksten in grote mate afhankelijk van gebruikers. Dat is hun primaire bron om dit te signaleren. Toen de afspraken werden gemaakt, wezen beleidsmakers bij de sociale platforms hier ook op.
Nep-nieuws
Twitter worstelt al tijden met zogenoemde trollen, gebruikers die doelbewust anderen op het netwerk kwetsen. Het bedrijf lijkt hier nog altijd geen goede oplossing voor te kunnen vinden.
Facebook heeft de laatste maanden veel last van nep-nieuws, berichten afkomstig van websites die pertinent onjuist zijn. Deze bevatten met regelmaat haatzaaiende teksten.
Gisteren liep een man in Washington D.C. met een geweer een pizzarestaurant binnen en begon te schieten. Hij had een nep-nieuwsbericht gelezen waarin stond dat Hillary Clinton in het restaurant een kinderseksnetwerk runde.