Een slim horloge om je pols? Dat is zó 2015...
Het is 9 september 2014. In Californië kondigt Apple een nieuw product aan. Van tevoren staat al vast dat het gaat om een slim horloge. De techwereld kijkt er reikhalzend naar uit. De smartwatch-markt is nieuw en heeft de massa nog niet overtuigd. Als er één bedrijf is dat dat wel kan, is het Apple, zo is de gedachte.
We zijn nu ruim twee jaar verder. De Apple Watch is volgens marktonderzoeker IDC wel het populairste slimme horloge op de markt, maar dat zegt niet zoveel als er sowieso maar weinig interesse is voor de gadget. IDC berekende dat de verkoop het derde kwartaal van dit jaar met 50 procent terugliep in vergelijking met vorig jaar.
De feestdagen kunnen de verkopen misschien nog een boost geven, maar de verwachtingen zijn niet hooggespannen. Apple-analist Ming Chi Kuo denkt dat het bedrijf dit jaar minder slimme horloges zal verkopen dan in 2015. Ook bij Android-fabrikanten lijkt het enthousiasme weg te ebben. Android-concurrent Motorola, maker van de Moto 360, stopt er voorlopig mee.
Geld, ontwerp en batterij
Het beeld ontstaat dus dat na amper drie jaar de smartwatch-markt alweer lijkt in te zakken. Wat is er gebeurd? "Mensen zien het als een te dure gadget", zegt Egon van den Broek, universitair docent computerwetenschappen bij de Universiteit van Utrecht. "Je betaalt een paar honderd euro, maar je krijgt daar niet zoveel voor."
Maar ook het design van de horloges is een bepalende factor. Zo zijn vrij veel slimme horloges nog best dik. Daarnaast is de batterij van een Apple Watch of een Samsung Gear S3 na een dag of twee al leeg.
Voor die problemen zoeken traditionele horlogemakers nu oplossingen. Een variant die steeds meer aandacht krijgt, is de zogenoemde hybride smartwatch. "We zien onder gebruikers een verschuiving naar horloges die minder functionaliteiten hebben en die qua design veel lijken op klassieke uurwerken", zegt Francisco Jeronimo.
Hij is betrokken bij de afdeling die bij onderzoeker IDC de markt voor mobiele apparaten in de gaten houdt. "Deze horloges kunnen wel bijvoorbeeld je hartritme meten en notificaties sturen, maar ze draaien niet apps zoals smartphones dat wel doen." Daarnaast zijn ze vaak goedkoper dan horloges van Apple of Samsung én niet onbelangrijk: ze gaan vaak wel een half jaar mee.
Killer feature
Het zijn sombere voorspellingen voor de mini-computer om je pols. Maar dat kan over vijf jaar heel anders zijn. "Het heeft tijd nodig", zegt Tim Wijkman, analist bij onderzoeksbureau Telecompaper. "Niemand heeft tot nu toe de killer feature bedacht waardoor we massaal aan de smartwatch gaan."
Wijkman vergelijkt de ontwikkeling van de smartwatch met die van de smartphone. Het duurde ook een aantal jaar voordat die een grote vlucht nam.
Virtuele wereld
Van den Broek vraagt zich daarnaast af of een smartwatch de meest logische opvolger is van de smartphone. De kans bestaat dat we over een paar jaar op een heel andere manier communiceren, bijvoorbeeld via augmented reality, waarbij de fysieke wereld met de virtuele wordt gemengd.
Microsofts HoloLens en de Google Glass zijn daar bekende voorbeelden van. Die zij nu nog onhandig groot, maar dat kan snel veranderen.