Sinterklaas en zijn Pieten komen in 2007 met hun pakjesboot aan in de haven van Kampen
NOS Nieuws

Ook arme gezinnen een gevulde schoen door 'Sinterklaasvoedselbank'

Over ruim een week is het Pakjesavond, veel mensen zullen dit weekend de laatste cadeaus kopen voor in de schoen. Maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Arme gezinnen worstelen er soms mee.

In Nederland komt 12 procent van de kinderen uit een gezin met een laag inkomen. Dat zijn er zo'n 400.000. Om ervoor te zorgen dat er ook iets in hun schoentje zit, krijgen deze gezinnen hulp van lokale en landelijke sinterklaas-initiatieven. En dat zijn er inmiddels tientallen.

"We begonnen met vijftig kinderen. Nu helpen we landelijk 5000 kinderen", zegt Elisa Nuij van de Sinterklaasbank. Dat is een soort voedselbank, maar dan voor sinterklaascadeaus. Het is één van de eerste initiatieven, Elisa bedacht het in 2008.

We krijgen van zowel particulieren als bedrijven veel cadeautjes binnen.

Jolanda Hoogenboom

Inmiddels is Elisa niet meer de enige. Ook anderen willen kinderen blij maken met een gevulde schoen, bijvoorbeeld Stichting Sint voor elk Kind. Ze verwachten dit jaar 10.000 kinderen te voorzien van sinterklaascadeaus.

"We krijgen van zowel particulieren als bedrijven veel cadeautjes binnen. Ook via de Albert Heijn Goedzak-actie ontvangen we dagelijks honderden stuks speelgoed, vrijwel allemaal nieuw", zegt Jolanda Hoogenboom van de stichting.

Schoentjes gevuld met snoep

De sinterklaasbank en Stichting Sint delen in heel Nederland uit, maar er zijn ook veel kleine, lokale initiatieven. Kledingbank Noordenveld bijvoorbeeld: "Kinderen tot en met 12 jaar, die bij ons in het bestand staan, mogen een cadeau uitzoeken", zegt vrijwilliger Marij Pieters. "Veel bewoners uit Noordenveld leveren cadeautjes."

Kinderen willen graag een cadeautje dat ze zelf hebben uitgezocht, dat kan bij veel sinterklaas-initiatieven niet.

Elisa Nuij

Al die initiatieven zijn mooi, maar hebben ook een keerzijde, merkt Elisa Nuij op van de Sinterklaasbank. "Kinderen willen graag een cadeautje dat ze zelf hebben uitgezocht, dat kan bij veel sinterklaasinitiatieven niet".

Bovendien ziet Nuij dat er veel verborgen armoede is, deze ouders durven niet aan te kloppen bij een kledingbank voor een sinterklaascadeau voor hun kind. "Dit zijn bijvoorbeeld zelfstandige ondernemers, die weinig verdienen, maar zich hiervoor schamen. Ook de kinderen van deze ouders verdienen een sinterklaas-cadeau, maar het is veel werk om deze ouders te vinden".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl