Webwinkels betalen nog steeds slecht terug
Veel webwinkels betalen hun klanten bij retourzendingen nog steeds te laat, te weinig of helemaal niet terug. De Consumentenbond heeft voor het vierde jaar op rij vastgesteld dat het vaak niet goed gaat.
De bond bestelde 675 artikelen bij ruim 200 webshops. Bij elke winkel werd drie keer iets gekocht en binnen veertien dagen teruggestuurd.
27 procent van de webwinkels betaalde te laat terug en 9 procent betaalde helemaal niet terug gedurende de duur van het onderzoek (115 dagen).
36 procent van de winkels betaalde wel de kosten van het teruggezonden artikel terug, maar bij minimaal een van de zendingen niet de bezorgkosten. 18 procent deed dit bij geen van de drie bestellingen.
Gedupeerd
Webwinkels moeten binnen veertien dagen nadat de klant een retourzending aanmeldt het aankoopbedrag vergoeden, plus de verzendkosten.
Klanten van webwinkels worden door het slechte terugbetalen jaarlijks voor zo'n 12 miljoen euro gedupeerd, zegt de Consumentenbond. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt deelde eerder boetes uit aan webwinkels die zich niet houden aan de regels voor terugbetalen.