Volgens EF dragen goede Engelse lessen op scholen bij aan de hoge score
NOS NieuwsAangepast

We rock! Nederlanders beheersen de Engelse taal het best

Nederlanders beheersen de Engelse taal het best, in vergelijking met andere landen waar het niet de moedertaal is. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van taalbureau Education First (EF).

De lees- en luistervaardigheden van Nederlanders scoren 'heel hoog' en krijgen gemiddeld een 7,2, met Zuid-Holland en Zeeland als beste provincies.

Op nummer twee staat Denemarken, dat slechts 0,1 lager scoort dan Nederland. De Zweden staan dit jaar op nummer drie. Volgens EF wordt er in Libië en Irak het slechtst Engels gesproken.

De Engelse taal als vast onderdeel op basis- en middelbare scholen blijkt een van de redenen waarom Nederland zo hoog scoort. Daarnaast worden er veel Engelse televisieprogramma's gekeken en spreken mensen onderling veel Engels.

Mondelinge communicatie

Volwassenen uit 72 verschillende landen die Engels als tweede of derde taal spreken, deden mee aan het onderzoek. Spreek- en schrijfvaardigheid bleven buiten beschouwing. Volgens EF focust het onderwijs in Europese landen zich ook meer op mondelinge communicatie, dan op grammatica.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het beste een gemiddelde tekst met gemak kunnen lezen en zij het makkelijkst contact leggen met Engelstaligen.

EF onderzocht ook de gemiddelde scores per provincie

Meer uitkomsten

EF heeft ook gekeken naar de verhouding tussen mannen, vrouwen en leeftijdscategorieën. Zo blijkt dat vrouwen in bijna alle landen en leeftijdsgroepen het best Engels spreken en staat een Aziatisch land, Singapore dit keer, voor het eerst in de top 10.

In Latijns-Amerika daarentegen lijkt voor de eerste keer de lees- en luistervaardigheid verslechterd te zijn en nog altijd scoren landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika het laagst.

Kritiek

Critici vinden dat het onderzoek niet representatief genoeg is omdat het zich alleen richt op lees- en luistervaardigheid. Zij zeggen dat er ook naar spreek- en schrijfvaardigheid gekeken moet worden, om deze conclusies te kunnen trekken. Daarnaast hebben zij kritiek op het feit dat er meerkeuzevragen zijn gebruikt bij het onderzoek. Volgens hen is dat niet de beste manier om taalvaardigheid te onderzoeken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl