Taxironselaars op Schiphol

'Echt zielig hoe wij klanten in de taxi proberen te krijgen'

  • Roel Bolsius

    Redacteur Economie

  • Roel Bolsius

    Redacteur Economie

Op het plein voor Schiphol verleiden zo’n 30 mannen continu reizigers om met hun taxi mee te gaan. Om er officieel uit te zien, dragen de vooral twintigers en dertigers hesjes en hebben ze pasjes op hun borst. Er zijn verschillende, nauwelijks van elkaar te onderscheiden gele hesjes en er zijn oranje hesjes. Op de rug staat 'taxi' of 'official taxi'. Anderen dragen geen hesjes, maar alleen pasjes rond hun nek.

Vanaf de draaideur bij de aankomsthal loopt er over het plein een gele stippellijn naar de officiële taxistandplaats. Soms spreken de mannen de reizigers al aan op het moment dat ze naar buiten komen.

Zebrapad

De mannen van de officiële taxistandplaats proberen de reizigers daar in de taxi te krijgen. Dat gaat zeer luid, met wilde armgebaren of juist heel charmant. Ze zeggen dat ze sneller, beter en goedkoper zijn.

Ook de mannen die niet bij de officiële standplaats horen, lopen met de toeristen naar die standplaats. Maar vlak voordat ze daar zijn, veranderen ze van richting en wandelen het zebrapad op naar hun taxi die aan de overkant in de garage staat.

Taxironselaars op Schiphol

Daar ontstaat dan weer een discussie met de mensen van de officiële standplaats. Zo'n drie, vier of soms meer ronselaars springen dan om de toeristen heen. "This is fun", zegt een Amerikaanse. Andere toeristen lopen gefrustreerd weer naar binnen om daar te gaan vragen wie de echte, officiële chauffeurs zijn.

Garage

De reiziger die wel meegaat naar de garage aan de overkant, moet vaak een eindje lopen. Bozig roept een toerist met Italiaans accent tegen de chauffeur "Are we going to the hotel by foot!". Nog bozer kijkt hij wanneer de taxichauffeur voor de slagboom stopt, uitstapt om een uitrijkaart te kopen.

Dat doen ook de chauffeurs van de andere taxi's. Eerst de reizigers met de tas of koffers in de auto krijgen en dan pas betalen. In de parkeergarage staan tientallen auto's met een blauw taxinummerbord.

Visitekaartje

Tussen al die ronselaars lopen ook handhavers. Die kunnen weinig doen aan de problemen met de taxironselaars, zeggen ze. Iedereen met een taxivergunning mag een taxi aanbieden op het plein. De taxi's zonder vergunning van Schiphol mogen alleen niet op de officiële standplaats staan.

De handhavers staan er alleen om te zorgen dat er geen al te gekke dingen gebeuren. Bijvoorbeeld dat tassen niet uit de handen van de toeristen worden gehaald en dat ze niet worden meegesleurd.

Ze mogen van hun baas niet praten met pers of politiek, zeggen ze zelf. De handhavers vinden de situatie erg. “Dit is toch geen visitekaartje voor Nederland, meneer. Dit is het eerste wat toeristen zien als ze komen en het laatste wat ze zien als ze weer weggaan.”

Een andere handhaver antwoordt op de vraag of het altijd zo gaat met de taxi's: "Ieder uur van de dag, elke dag. Het is niet leuk.” Ook de aanbieders van de taxi’s hebben zelf door dat het niet prettig is wat ze doen.

Spanning op het plein

Spanningen

De ronselaars vinden hun eigen handelwijze ook onprettig. “Echt zielig eigenlijk voor de klanten hoe wij ze in de taxi proberen te krijgen”, zegt een ronselaar tegen twee collega's.

Tussen de ronselaars onderling is voortdurend interactie. Het elkaar vriendelijk begroeten slaat soms snel om in spanning als er discussie ontstaat om wie de klant krijgt. Handhavers proberen dan wat te sussen.

's Avonds slaat de vlam in de pan. Twee ronselaars duwen en trekken aan elkaar. “Who the fuck ben jij dat je aan mij zit?", roept de één de ander toe.

De marechaussee op de fiets die toesnelt grijpt één van de twee vast. "Waarom pak jij mij", schreeuwt hij, "hij scheldt mij uit". Na vijf minuten is het conflict gesust en niemand aangehouden. Alle twee zijn alweer op zoek naar nieuwe klanten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl