NOS NieuwsAangepast

'Liever vrienden en familie hier, dan vlieguren in China'

Een goed salaris en veel vakantiedagen. Chinese luchtvaartmaatschappijen bieden royale arbeidsvoorwaarden om piloten uit het buitenland te trekken vanwege een tekort in eigen land. In tegenstelling tot veel Europese maatschappijen, waar piloten op de wachtlijst staan.

Toch is het niet voor iedereen een uitgemaakte zaak om naar China te gaan.

"De opoffering om daar te gaan vliegen, is te groot", zegt Maurits Kroese, die vier jaar geleden van de KLM Flight Academy kwam. In Europa lukte het hem vanwege het overschot aan piloten niet om een baan te vinden. Desalniettemin zou hij niet snel naar Azië gaan, zegt hij. "China is wel even wat anders dan een Europees land of de Verenigde Staten. Daar zou ik liever naartoe emigreren."

Moeite

De situatie van Kroese is in vier jaar niet veel veranderd. Veel Nederlandse piloten krijgen maar moeilijk een baan bij een Nederlandse of Europese maatschappij. In China is dat anders: daar hebben ze binnen nu en twintig jaar 98.000 piloten nodig, blijkt uit berekeningen van vliegtuigbouwer Boeing. En die piloten kunnen ze niet allemaal zelf opleiden.

Maurits Kroese

Al zijn die tienduizenden banen niet voor iedereen weggelegd. De Chinezen zijn vooral op zoek naar captains en piloten die al wat jaren ervaring hebben.

De pilotenopleiding is zeker niet voor niets geweest.

Maurits Kroese

Toen Kroese begon met zijn opleiding wist hij al dat de markt slecht was. Toch liet hij zich daardoor niet afschrikken om te beginnen. "De luchtvaart zit vaker in een dip, net zoals de economie. En die twee hangen erg met elkaar samen: als de economie slecht gaat, gaat het vaak ook slecht in de luchtvaart, en andersom."

Hij ziet het vliegen als een roeping. "Vliegen is niet iets dat je alleen leert uit de boeken, dat moet ook in je zitten."

Goede voorwaarden

Daar is Bram Verhoeven (20) het mee eens. Hij studeert op dit moment Aviation aan de Hogeschool van Amsterdam en wil binnenkort beginnen met een pilotenopleiding. Ondanks de hoge kosten (ruim een ton) en het slechte arbeidsperspectief, weet Verhoeven zeker dat zijn toekomst in de cockpit ligt.

Bram Verhoeven (20)

Ook als hij dan eerst naar China moet emigreren om vlieguren te maken. "Dat zou ik er wel voor over hebben. Volgens mij zijn de arbeidsvoorwaarden er best goed. In Europa krijgen veel afgestudeerde piloten een baan bij een budgetmaatschappij, maar die betalen volgens mij een stuk minder dan de Chinese maatschappijen."

Het lijkt mij ook lastig om alles achter te laten om te gaan vliegen in China.

Bram Verhoeven, student

Volgens Verhoeven trekt de arbeidsmarkt inmiddels weer aan en komen er weer meer banen beschikbaar bij onder meer KLM. Voor Kroese kwam die opleving te laat. Hij heeft snel na zijn opleiding een baan gevonden, in de drone-sector. Die markt zit flink in de lift.

"De combinatie van mijn opleiding en hobby, ik was al jaren bezig met drones, sprak mij erg aan", legt hij uit. "De pilotenopleiding is dus zeker niet voor niets geweest, mede dankzij die opleiding heb ik nu een baan die nog uitdagender is."

Grote stap

Kroese is blij dat hij niet naar China is gegaan. "De afgelopen jaren heb ik aanbiedingen gehad om in andere werelddelen te gaan vliegen. Maar ik vind de stap te groot om vrienden en familie achter te laten voor een vliegcarrière in China."

Ook Verhoeven blijft liever in Europa. "Het lijkt mij ook lastig om alles achter te laten om te gaan vliegen in China. Maar als ik mijn studieschuld nog moet afbetalen en de arbeidsvoorwaarden zijn echt zo goed, dan zou ik het wel doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl