NOS NieuwsAangepast

Zorginstelling: ophef over 'plascontracten' berust op misverstand

Er worden in verpleeghuizen van zorginstelling Careyn geen 'plascontracten' gehanteerd, zegt Harry Luik, de tijdelijke voorzitter van de raad van bestuur. "Dat is echt een misverstand." Hij legt uit dat de schriftelijke afspraken over de toiletgang deel uitmaken van een zogeheten zorgplan.

RTV Rijnmond meldde gisteren dat een bewoonster van verpleeghuis Grootenhoek in Hellevoetsluis maar drie keer per dag naar de wc mag. Daarover zouden schriftelijke afspraken gemaakt met het personeel van het verpleeghuis, dat onderdeel is van Careyn. Haar familie zei dat er moeilijk werd gedaan als zij vaker naar het toilet wilde.

In de berichtgeving is onterecht de indruk gewekt dat er een soort plaslijst wordt gehanteerd, zegt Luik voor de camera van RTV Rijnmond. Dat terwijl de afspraken onderdeel zijn van een zorgplan, dat wordt opgesteld in samenspraak met de familie van de patiënt. "Daarin staan ook afspraken over andere zaken, zoals eten, drinken, wassen, wandelen en scheren."

Ernstig demente bejaarden zijn soms vijf minuten nadat ze geplast hebben alweer vergeten dat ze net naar het toilet zijn geweest.

Harry Luik, tijdelijk voorzitter raad van bestuur Careyn

Volgens Luik verschillen de zorgplannen per patiënt. "Bij ernstig demente bejaarden is dit soort afspraken soms nodig. Die zijn soms vijf minuten nadat ze geplast hebben alweer vergeten dat ze net naar het toilet zijn geweest. Daar moeten wij wat structuur in aanbrengen."

Zorginstelling: ophef over 'plascontracten' berust op misverstand

Briefje op de wc's

Daarom worden bij sommige bewoners tijden vastgelegd voor de toiletgang, die op een briefje in de wc's hangen. Maar de patiënten mogen ook op andere tijden naar het toilet, benadrukt Luik. "Ze gaan sowieso aan het begin en einde van de dag. En als er op andere momenten aandrang is, dan mogen ze ook. Dat staat ook in het zorgplan. Dan vervalt de eerstvolgende tijd."

Het bestuur van Careyn heeft dat ook aangegeven bij staatssecretaris Van Rijn, die gisteren om uitleg vroeg. Van Rijn wil dat er snel betere zorg wordt geleverd bij Careyn. De zorginstelling staat op een lijst van slecht presterende verpleeghuizen.

Voor de medewerkers is het onmogelijk om iedereen op het juiste moment te bedienen.

Rob van Dorp, lid cliëntenraad Careyn

Maar volgens Rob van Dorp, lid van de cliëntenraad van Careyn, doen de medewerkers al enorm hun best om goede zorg te leveren. Ook hij spreekt tegen dat patiënten maar drie keer per dag naar het toilet mogen.

'Niet elke 5 minuten'

Hij vindt het onterecht dat er in de Kamer wordt gesproken van mensonterende praktijken. "De patiënten kunnen niet om de vijf minuten naar de wc", zegt Van Dorp. "Dat is niet goed voor de bewoners en niet goed voor de verzorgers. Voor de medewerkers is het onmogelijk om iedereen op het juiste moment te bedienen."

Hij begrijpt dat de familie van de bewoners van de verpleeghuizen het niet altijd eens is met het beleid van de zorginstelling. "Maar we hebben nog nooit klachten gehad over de zorgplannen. Daarvoor hebben we een klachtenprocedure en die heeft nog niemand doorlopen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl