Moestuintjes en Hertog Jan winnen reclamevakprijs
De moestuintjes van Albert Heijn en de reclamecampagne 'Uit liefde voor bier' van Hertog Jan hebben de Gouden Effie Award gewonnen. Dat is de meest prestigieuze vakprijs in de reclamewereld.
De jury prees het Limburgse biermerk met de woorden: "Een groei van het marktaandeel met 6 procent is bijna buitenaards. Een relatief klein merk dat tot zo'n sprong in staat is, terwijl de biermarkt als geheel krimpt, is een megaprestatie. Consumenten zijn echt naar het merk gebracht."
Er waren ook lovende woorden voor Albert Heijn. De marktleider onder de supers deelde in vier weken tijd maar liefst 44 miljoen moestuintjes uit. De jury spreekt van een "zeer gedurfde spaarcampagne" en een product met een grote maatschappelijke en educatieve betekenis. . "Kinderen werden geactiveerd. Het is in alle opzichte een sprankelende manier van communiceren geworden", aldus de jury.
Gouden Loeki
Effie-bestuurslid Dick van der Lecq: "De Effie gaat puur om resultaat. Deze prijs gaat naar reclamebureaus en bedrijven die met een campagne aantoonbaar bijgedragen hebben aan een hogere omzet. Het is een vakprijs, waaruit je kunt opmaken dat wat je gedaan hebt, echt resultaat heeft gehad."
Er is duidelijk verschil met die andere prijs in de reclamesector, de Gouden Loeki. "Dat is een publieksprijs, zeg maar de stem van het volk. Die gaat vooral over populariteit, over of we een campagne grappig vinden of er geëmotioneerd door raken."
Sociale media
De Effies worden sinds 1984 uitgereikt. Eerder winnaars deze eeuw van een Gouden Effie waren onder meer campagnes van Jumbo (2015), Bol.com (2013), Unox (2013), Robijn (2011), Albert Heijn (2007), KPN (2005) en Centraal Beheer (2002).
De prijs is in de loop der jaren wel veranderd. Ging de prijs 'vroeger' vaak naar één succesvolle commercial, nu wordt de Gouden Effie toegekend aan een campagne op radio, televisie, kranten, internet en op sociale media. "Het geheel wordt beoordeeld op resultaat", aldus Van der Lecq.
Volgens hem is reclame de laatste jaren beter geworden, maar ook anders. "Tien jaar geleden was reclame grappiger en lichtvoetiger. Tegenwoordig zijn veel reclames wat betekenisvoller en proberen ze bij te dragen aan wat er in de maatschappij gebeurt." De Effie-bestuurder verwijst naar een commercial van uitvaartverzekeraar Dela. "Die gaat heel erg over het gevoel van mensen en minder om het verkopen van polissen."