Voormalig teammanager van McLaren, de Mexicaan Joaquin Ramirez
NOS SportAangepast

Voormalig teammanager Senna: Max is de toekomst

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Joaquin ‘Jo’ Ramirez werkte met een hele rij Formule 1-kampioenen: Jackie Stewart, Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna en Mika Häkkinen. Als manager van topteam McLaren begeleidde hij de bijna eindeloze zegetocht van Senna en Prost. De 75-jarige Mexicaan moest aanvankelijk lachen toen Max Verstappen de nieuwe Senna werd genoemd, maar ook Ramirez is inmiddels om. "Max is de toekomst. Zonder twijfel."

Waarom was u sceptisch?

"Ach, het regende de afgelopen jaren nieuwe Senna’s. Ik vond het overdreven, maar moet toegeven dat hij de sport opfrist. Het is zo knap, hij is nog zo jong. Max is snel, kent geen angst, duikt in alle gaten en heeft maling aan wat mensen van hem denken."

"Hij gaat geweldig om met de enorme druk. Natuurlijk maakt hij af en toe fouten. Monaco was heel erg slecht. Niet alleen de race, maar het hele weekend. Je ziet wel dat hij er meteen van leert. Dus ik moet de credits geven aan Helmut Marko, die besloot dat Verstappen op z’n zeventiende rijp was voor de Formule 1. Helmut heeft maar één oog, maar dat oog doet het prima, hahaha."

Ayrton Senna voor de start van de Grand Prix op Imola

Ziet u overeenkomsten tussen Senna en Verstappen?

"Ja, hoewel Max ook veel heeft van de jonge Hamilton. Toen Lewis begon in de Formule 1 was hij net als Verstappen. Op momenten erg emotioneel en uitgesproken. Qua rijstijl lijkt Max meer op Ayrton dan op Lewis. Ik vind het trouwens belachelijk dat hij veel kritiek krijgt op z’n agressieve rijstijl. Dat hij een paar keer een stuurbeweging maakte in de remzone is gevaarlijk. Maar voor de rest vind ik dat de wedstrijdleiding de sport naar de knoppen helpt met al dat gezeur. Ayrton Senna zei niet voor niets: als je als coureur niet in een gat duikt, ben je geen coureur meer."

U maakte van dichtbij het titanengevecht Senna versus Prost mee, die vochten voor overwinningen en de titel. Kan zoiets volgend jaar ook gebeuren bij Verstappen en Ricciardo?

"Red Bull Racing zit in de lift en één ding is zeker: aan de dominantie van Mercedes komt een keer een eind. Het zou volgend seizoen kunnen kantelen. Ricciardo-Verstappen is een geweldig duo. Ik hou erg van deze coureurs, dus het is ze gegund. Maar het kan inderdaad heel lastig worden om te managen als ze allebei voor de titel kunnen gaan."

Veel coureurs zijn voor Formule 1-begrippen oud. Räikkönen, maar ook Hamilton en Rosberg kunnen geen jaren meer mee. Welke jonge honden gaan op titeljacht?

"Ik ben erg onder de indruk van Esteban Ocon, de Franse coureur van Manor. Hij valt nu nog niet zo op omdat hij bij een achterhoedeteam rijdt, maar ik weet zeker dat een groot team hem opvist. Aan Verstappen hoeven we weinig woorden vuil te maken. Die hoort zeker in dat rijtje. Verstappen versus Ocon dus, wat mij betreft. Waren dat ook al rivalen in de Formule 3? Dat maakt het extra mooi."

Max Verstappen in Mexico

Vorig jaar keerde de Formule 1 na 23 jaar afwezigheid terug in Mexico. Is het gemoderniseerde 'Hermanos Rodriguez' een circuit waar uw hart sneller van gaat kloppen?

"Het is geweldig dat we de Formule 1 terug hebben, maar de nieuwe versie van het circuit vind ik maar zozo. De scherpe kantjes en de uitdaging zijn weg. De Peraltada is gesneuveld, omdat die te gevaarlijk was. Doodzonde, want dat was nou echt een bocht waar coureurs respect voor hadden."

U werkte met grote kampioenen en boekte met hen 116 GP-zeges en tien wereldtitels. Bijna iedereen is vergeten dat u ook aan de Formule 1-auto van Jan Lammers sleutelde.

"Wij gaven Jan bij het Shadow-team z’n eerste ‘drive’: hij debuteerde met die Samson-auto. Het was een geweldige tijd. Jan was de Daniel Ricciardo van de vorige eeuw. Altijd grapjes, altijd lachen, altijd vrolijk. Hij had een fenomenale wagenbeheersing."

"Het is zonde dat hij geen kans heeft gekregen bij een topteam, want dan was het heel anders gelopen. Ik herinner me dat hij vooral goed was op langzame circuits. Misschien was z’n hart niet groot genoeg voor de snelle banen..."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl