Gedoe met taxironselaars op Schiphol is 'onhoudbaar'
Schiphol noemt de overlast van taxironselaars op de luchthaven onhoudbaar en wil zo snel mogelijk een structurele oplossing. Het gaat om de mensen die voor Schiphol Plaza klanten ronselen en vervolgens meenemen naar een taxi die niet op de officiële taxistandplaats staat, maar in een van de parkeergarages.
Veel reizigers klagen op sociale media over de opdringerige chauffeurs. Zo zette de zangeres van Skunk Anansie een video op Facebook waarin ze de situatie belachelijk en verwarrend noemt.
Legaal
De ronselaars doen in principe niks illegaals. Binnen bij Schiphol mogen ze hun diensten niet aanbieden, maar buiten, op het plein ervoor, wel. "Buiten de terminal en op het Jan Dellaertplein is op basis van huidige wet- en regelgeving en Algemene Plaatselijke Verordening handhaving alleen mogelijk als het gaat om het hinderlijk aanbieden van taxidiensten. Het aanbieden van taxidiensten an sich is daar legaal", zegt Schiphol.
Deze situatie bestaat sinds vorig jaar, toen de rechter bepaalde dat het taxichauffeurs niet verboden kan worden klanten op te pikken.
Kat-en-muisspel
In de praktijk is het vaak een kat-en-muisspel tussen handhavers en taxironselaars en -chauffeurs. Schiphol erkent dat reizigers dagelijks overlast ondervinden van 'opdringerige, hinderlijke taxiaanbieders'.
De luchthaven overlegt met de gemeente Haarlemmermeer, het OM en de marechaussee om iets aan de situatie te doen. "Het probleem kan alleen opgelost worden als overheden (die de regel- en wetgeving maken), handhavende partijen en Schiphol een gezamenlijke oplossing voor deze problematiek vinden."
Schiphol heeft al allerlei maatregelen genomen. Zo worden reizigers in omroepberichten opgeroepen om alleen officiële taxi’s te nemen, zijn er stickers op de grond die de looproute naar de officiële taxistandplaats aangeven en houden beveiligers en handhavers van de gemeente de taxironselaars in de gaten. Die maatregelen kosten de luchthaven zeven miljoen euro per jaar.
900 euro voor rit
Ook de officiële taxibedrijven, die fors betalen voor het recht om op de standplaats te staan, balen van de situatie. "Rond de spitsuren zijn er wel 50 tot 60 ronselaars", zegt Ton Hokken van brancheorganisatie KNV Taxi. "Ze zijn soms agressief, bieden zich aan als goedkoper, maar lichten ook af en toe toeristen op. Reizigers moesten soms 400 tot 500 euro betalen om naar Amsterdam vervoerd te worden. Een uitschieter was 900 euro voor een rit naar Amsterdam."