'Half uur wachten op wc en nooit tijd voor een praatje'
Een op de vijf bewoners van verpleeghuizen klaagt over de gevolgen van de onderbezetting in hun huis. Lang wachten op hulp en een gebrek aan persoonlijke aandacht zijn de meest gehoorde klachten in een groot onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland.
De koepelorganisatie voerde gesprekken met ruim 11.500 bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen. Samen met de online reacties die via ZorgkaartNederland zijn verzameld trekt de federatie nu conclusies uit zo'n 50.000 ervaringsgegevens.
Het personeelsgebrek betekent een inbreuk op het welbevinden van de bewoners. De klachten zijn uiteenlopend; zo moeten mensen een half uur wachten tot ze weer van de wc worden geholpen of onder de douche vandaan worden gehaald, worden ze ongeïnteresseerd of onvriendelijk tegemoetgetreden en is er vrijwel nooit tijd voor een praatje.
Stagiaires
Een deel van de klachten is terug te voeren op de inzet van stagiaires die het werk van vaste medewerkers moeten doen. Ze zijn onvoldoende opgeleid voor de verantwoordelijkheid die ze moeten dragen, concludeert Patiëntenfederatie Nederland.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) publiceerde in juli een rapport waaruit bleek dat tientallen verpleeghuizen ondermaats presteren. De inspectie zette een lijst met matig tot slecht functionerende verpleeghuizen online. Staatssecretaris Van Rijn besloot elf instellingen onder permanent toezicht te stellen.
Verpleeghuizen zijn ongelukkig met de manier waarop de inspectie met hun gegevens is omgegaan; ze besloten recent om voorlopig geen gegevens over hun zorg meer te verstrekken aan de IGZ.