NOS NieuwsAangepast

'Waarschijnlijk nog steeds te veel treinen met gevaarlijke stoffen'

De normen voor vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor zullen dit jaar nog steeds overschreden worden, ondanks de plannen van staatssecretaris Dijksma. Dat vermoedt burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort. "Ik denk dat de doelen niet worden gehaald, omdat een aantal vraagstukken niet direct opgelost kan worden."

Vandaag maakte de staatssecretaris bekend dat er per direct minder goederenwagons met gevaarlijke stoffen gaan rijden langs Amersfoort en steden in Noord-Brabant. Zo'n 3200 wagons moeten via andere routes rijden. 1450 daarvan zouden via Amersfoort gaan, zegt Bolsius.

Treinen met gevaarlijke stoffen moeten gaan omrijden

In mei bleek dat de normen voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen over het spoor flink worden overschreden. "Toen hebben we een indringend gesprek met de staatssecretaris gehad en gezegd: we hebben die normen niet voor niets met elkaar afgesproken. Die moet u respecteren." Bolsius is dan ook tevreden dat Dijksma dat signaal heeft opgepikt.

"Ze wil niet tornen aan die normen", zegt hij. "Maar dat betekent wel dat er een aantal maatregelen moeten worden genomen op de korte, middellange en lange termijn." Zo wordt er nog gewerkt aan de Betuwelijn, waarover in de toekomst veel treinen met gevaarlijke stoffen moeten gaan rijden, zodat stedelijke gebieden meer vermeden worden, zegt Bolsius.

Iedereen draagt spullen waar bijvoorbeeld bleekmiddel voor wordt gebruikt.

Lucas Bolsius, burgemeester Amersfoort

Bolsius benadrukt dat ook verladers, de bedrijven die de stoffen vervoeren, een verantwoordelijkheid hebben. Die moeten volgens hem niet alleen voor de goedkoopste route gaan. "Ze kunnen ook voor een route kiezen die misschien iets duurder is, zoals de Betuwelijn, maar waardoor we wel binnen de afspraken blijven die we met zijn allen hebben gemaakt."

Toch is het ondoenlijk om te voorkomen dat gevaarlijke stoffen worden vervoerd, zegt Bolsius. "Iedereen draagt spullen waar bijvoorbeeld bleekmiddel voor wordt gebruikt. De samenleving gebruikt deze goederen, en daarom zullen we de risico's in kaart moeten brengen en de juiste maatregelen nemen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl