Patiënten overwegend tevreden over huisartsenpost

Hoewel er kritiek is op de wachttijden lijken Nederlanders over het algemeen tevreden over het werk van de huisartsenposten. In een (niet-representatieve) publieksenquête van de regionale omroepen waar ruim 15.000 mensen op reageerden, geeft twee derde van de respondenten aan dat ze op de huisartsenpost goed geholpen worden door de dokter. De helft van de mensen beaamt de stelling "In het algemeen is mijn ervaring met de huisartsenpost prima". Een op de vijf vindt van niet.

Een huisartsenpost is bedoeld voor dringende hulp van huisartsen in de avond- en weekenduren. Voor de meeste deelnemers bevindt die post zich binnen een straal van tien kilometer van huis. Alleen in Friesland moet meer dan de helft van de patiënten verder dan tien kilometer reizen, sommigen zelfs verder dan dertig kilometer. In het dichtbevolkte Zuid-Holland zijn de huisartsenposten het dichtst bij huis.

Wachten

Voorafgaand aan een bezoek aan de post moet de patiënt telefonisch contact opnemen. Een op de vier vindt de assistent aan de telefoon argwanend, afhoudend of onvriendelijk. Maar de meerderheid heeft geen klagen: ze melden dat ze vriendelijk, welwillend en belangstellend te woord worden gestaan.

Het wachten is wel een ergernis: als een patiënt toestemming heeft om naar de huisartsenpost te komen, verwacht hij daar ook vlot geholpen te worden. Toch geeft een op de drie aan langer dan een half uur te moeten wachten. Elf procent zelfs langer dan een uur. Vervelend is ook dat onduidelijk is hoelang het gaat duren.

"Ze maken een tijdafspraak met je en dan nog moet je lang wachten zonder te weten waarom", schrijft iemand. Bijna alle deelnemers aan de publieksenquête geven aan dat ze ook tussendoor niet op de hoogte worden gehouden van de vermoedelijke wachttijd. Drie op de tien deelnemers melden dat patiënten soms voorrang krijgen, terwijl niet duidelijk is waarom dat gebeurt.

Regionale verschillen

De publieksenquête geeft overigens duidelijke regionale verschillen in beleving. Friezen en Drenten zijn het meest tevreden over de huisartsenpost: zij geven in grote meerderheid aan dat ze zich goed geholpen voelen. Limburgers en Brabanders zijn over de hele linie het minst tevreden: ze moeten het langst wachten, hebben daar ook het minst begrip voor en zien het vaakst patiënten voorrang krijgen, zonder dat hen duidelijk is waarom dat mag.

Overigens geeft twee procent van de respondenten aan dat ze geen huisarts hebben en eigenlijk altijd gebruikmaken van de huisartsenpost. Dat ligt in het hele land ongeveer hetzelfde.

Positieve reacties op het werk van de huisartsenposten

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl