Snelheid omlaag in Amsterdamse grachten 'is een cruciale verandering'
De maximumsnelheid voor boten in de Amsterdamse grachten gaat omlaag. Nu mag er nog 7,5 kilometer per uur worden gevaren, vanaf volgend jaar is de maximale snelheid nog maar 6 kilometer per uur. De gemeente hoopt dat het hierdoor rustiger wordt op het water.
Wethouder Udo Kock maakt de nieuwe maatregel deze week bekend. De klachten over stank, geluidsoverlast en snelheidsoverlast zijn de afgelopen jaren gestegen. "We gaan een aantal maatregelen nemen, waaronder de snelheid aanpassen", zegt de wethouder. "Maar mensen moeten vooral zelf goed oppassen. Goed zeemanschap is vaarregel nummer 1."
Het is een stap in de goede richting.
De woonbootbewoners zijn blij met de nieuwe regel. "Het is een stap in de goede richting", zegt Michiel Insinger van Comité Woonboten Prinsengracht. De gracht- en walbewoners pleiten al jaren voor strengere regels op het water.
Proef
Twee jaar geleden werd al een proef gedaan in een paar grachten. Toen mochten de boten niet sneller dan zes kilometer per uur varen en er werd eenrichtingsverkeer ingevoerd. Door de snelheidsverlaging werd tevens een uitstootvermindering van 63 procent gemeten.
Vanaf 1 januari 2017 worden de maatregelen in Amsterdam dus definitief ingevoerd. "De rest van Nederland houdt al sinds 1999 een maximum snelheid van 6, 9 of 20 kilometer per uur aan. We lopen dus eigenlijk al 26 jaar achter", zegt Insinger.
Handhaving
Waternet kan zich vinden in de nieuwe maatregel. Jaap Bos van het handhavingsteam ziet dagelijks de gevaren van te hard varen: "De boten veroorzaken golfslag en zuiging als ze te hard gaan. Zo ontstaan er onhandige vaarbewegingen.".
7,5 kilometer verandert al snel in 8 kilometer per uur, en dat wordt al snel 10. Dan wordt het gevaarlijk.
De 1,5 kilometer per uur minder is een kleine verandering, maar wel een cruciale, zegt hij. "7,5 kilometer per uur verandert al snel in 8 en dat wordt al snel 10 kilometer per uur. Dan gaat men elkaar inhalen en dat is gevaarlijk."
Waternet moet het goede voorbeeld gaan geven, zegt Bos. "Een stukje voorlichting is heel belangrijk. Wij moeten ook 6 kilometer per uur gaan varen en laten zien wat de juiste snelheid is." Het handhaven wordt met de lagere snelheid niet moeilijker, zegt Bos. "6 kilometer per uur is nog steeds snel genoeg."
De gemeente gaat meer mensen inzetten om de vaarsnelheid te controleren. Wie te hard vaart, kan een boete van 90 euro krijgen.
Overlastmeldingen uit de Grachtenmonitor
Meldingen | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 (t/m augustus) |
Geluidsoverlast | 541 | 373 | 597 | 621 |
Snelheidsoverlast | 134 | 285 | 426 | 252 |
Gezonken boten | 64 | 52 | 130 | 156 |
Vaargedrag (nieuw in 2016) | 138 | |||
Totaal | 789 | 710 | 1153 | 1167 |