NOS NieuwsAangepast

Claim van 16,5 miljard euro tegen Mastercard

In het Verenigd Koninkrijk is een miljardenclaim ingediend tegen Mastercard. Het creditcardbedrijf heeft eerder te hoge transactiekosten in rekening gebracht voor betalingsverkeer tussen banken. Daardoor zouden ook 46 miljoen Britse consumenten, aan wie de kosten indirect zouden zijn doorberekend, jarenlang te veel hebben betaald.

Het gaat om een claim van 16,5 miljard euro, zegt het advocatenbureau Quinn Emanuel, dat de zaak aanspant. Volgens de Britse krant The Guardian is het de grootste claim in de Britse geschiedenis.

Klant dupe

Het advocatenkantoor zegt zich te baseren op een uitspraak van het Europese hof in 2014. Daarin concludeerde het hof dat de tarieven die Mastercard hanteerde voor betalingen tussen banken in verschillende landen tussen 1992 en 2007 onwettig hoog waren.

Omdat het hof al heeft vastgesteld dat de tarieven niet door de beugel konden, hoeven de advocaten naar eigen zeggen alleen nog te bewijzen dat consumenten te veel hebben betaald.

Volgens het kantoor is dat duidelijk het geval. De hoge tarieven zijn waarschijnlijk eerst doorberekend aan winkeliers die gebruikmaakten van de diensten van Mastercard. En de winkeliers verrekenden dit mogelijk weer in de prijzen. De Britse consument zou zich niet bewust zijn geweest van deze hogere kosten.

Tenzij de partijen eerder tot een schikking komen, verwachten de advocaten dat de zaak in 2018 van start gaat.

Volgens Mastercard heeft de claim weinig kans van slagen. Het bedrijf verwijst naar eerdere vergelijkbare zaken in de VS, die zo goed als allemaal zijn afgewezen door de rechtbank.

Ook in Nederland

Ook in Nederland klaagden ondernemers enkele jaren geleden over te hoge transactiekosten. Mastercard heeft toen na contact met toezichthouder ACM besloten de tarieven voor creditcardbetalingen tussen banken geleidelijk te verlagen. De ACM zag daarom toen geen reden meer voor verder onderzoek naar mogelijke overtredingen.

Volgens de ACM kunnen net als in het Verenigd Koninkrijk ook in Nederland dit soort claims worden gestart. Indieners moeten dan aantonen dat een of meerdere consumenten schade hebben geleden. Nederlanders gebruiken veel minder vaak een creditcard voor betalingen dan Britten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl