De winkelstraat loopt leeg, de webwinkel profiteert
Consumenten blijven maar meer kopen in webwinkels. In de eerste helft van dit jaar gaven Nederlanders samen 9,5 miljard euro uit aan online aankopen. Dat is ruim 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat brancheorganisatie Thuiswinkel.org laat uitvoeren, splitst de online consumentenuitgaven in tweeën: er zijn uitgaven aan producten - zoals kleding en elektronica - en aan diensten, waaronder vakanties en verzekeringen. Aan producten geven Nederlanders online iets meer uit: 5,1 miljard euro, tegenover 4,4 miljard euro aan diensten.
De brancheorganisatie verwacht dat de online bestedingen verder toenemen en dat de totale omzet van webwinkels in 2016 boven 19 miljard euro uitkomt.
Faillissementen
Vooral kleding ging veelvuldig over de digitale toonbank. Volgens Gfk, dat het onderzoek deed, komt dat door de recente faillissementen in de modebranche. "Grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat vielen weg. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod", vertelt modespecialist Gino Thuij.
Het online winkelen werd ook populairder onder ouderen. In de eerste helft van vorig jaar kocht 58 procent van de 65-plussers weleens iets op internet, in de eerste zes maanden van dit jaar was dat al 64 procent. Ouderen zijn nog wel huiverig om online aankopen te doen met hun smartphone.