Tesla dat zelf ongeluk onderzoekt is als 'slager die eigen vlees keurt'

Tesla moet zich absoluut niet bemoeien met het onderzoek naar de oorzaak van het dodelijke ongeval vanmorgen bij Baarn. Dat zegt autojournalist Wim Oude Weernink. "Het is als de slager die zijn eigen vlees keurt."

Vanmorgen vroeg reed de bestuurder van een Tesla tegen een boom. Vermoedelijk ging dat met hoge snelheid. Het is niet duidelijk of er een autopilot-functie in de auto zat, en zo ja, of de bestuurder die had ingeschakeld. "Ik denk dat Tesla dat zo aan de hand van het chassisnummer moet kunnen melden."

"Tesla kan het ongeluk wel onderzoeken, maar je kunt altijd vraagtekens zetten bij de conclusies die de autofabrikant trekt." Volgens Oude Weernink is de autofabrikant er genoeg aan gelegen om bepaalde zaken niet naar buiten te brengen. Volgens hem zou de RDW of een andere onafhankelijke instantie het onderzoek moeten uitvoeren.

Tesla is heel terughoudend in het naar buiten brengen van informatie over hun modellen.

Autojournalist Wim Oude Weernink

Dat Tesla bij het onderzoek betrokken is, verbaast Oude Weernink niet. "Tesla is heel terughoudend in het naar buiten brengen van informatie over hun modellen. Niemand mag aan de auto's sleutelen, behalve Tesla-monteurs. Daarom is het voor andere instanties moeilijk om kennis over de auto's te vergaren en onderzoek te doen."

Volgens Oude Weernink doen andere automerken ook wel eens analyses van ongevallen, maar niet in zo'n vroeg stadium. "Neem Volvo, daarvan weet ik dat ze ongevallenanalyses doen om de inzittenden in de toekomst beter te beschermen tegen letsel bij een ongeval. Het gaat er dan niet zozeer om of de auto technisch zijn werk heeft gedaan."

De politie laat weten dat Tesla alle medewerking heeft beloofd en dat de politie alle informatie krijgt die zij wil hebben.

Tesla Nederland onderzoekt dodelijk ongeluk in Baarn

Oude Weernink zet ook vraagtekens bij de terughoudendheid van de brandweer bij het openmaken van de auto. De brandweer was dat, omdat de hulpverleners bang waren dat de auto nog onder hoogspanning stond.

"Er rijden al zeker zes jaar elektrische auto's rond. Van Nissan en Renault weet ik dat de accu bij een crash wordt ontladen, zodat er geen spanning meer op de auto staat. Als de brandweer dat bij deze Tesla niet goed kon achterhalen, dan roept dat vragen op."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl