Nederlanders ergeren zich aan ondeskundige ambtenaren
De grootste ergernis bij burgers over hun contact met de overheid is ondeskundigheid bij ambtenaren. De Nationale ombudsman concludeert dat uit een peiling (.pdf) onder ruim 500 Nederlanders.
Bijna vier op de tien Nederlanders hebben weleens problemen bij hun contact met de overheid, zoals het verlengen van een rijbewijs of het aanvragen van zorg. Gemiddeld waarderen ze dat contact met een 6,5.
De meestgehoorde klacht is dat ambtenaren niet deskundig genoeg lijken om een probleem op te lossen. Ook weten burgers vaak niet waar ze aan toe zijn en vinden ze dat het lang duurt voordat ze een reactie krijgen op een vraag.
Ergernissen
Grootste frustraties bij contact met de overheid (mensen konden drie antwoorden invullen) | ||
1. Dat de medewerkers niet altijd even deskundig lijken om een probleem op te lossen | 51% | |
2. Dat je niet weet waar je aan toe bent | 32% | |
3. Dat het vaak lang duurt voor je een reactie krijgt op je vraag | 29% | |
4. Dat de medewerkers geen begrip hebben voor je persoonlijke situatie | 28% | |
5. Dat je geen antwoord krijgt op je vraag | 26% | |
6. Onvriendelijke behandeling | 21% | |
7. Doorverbonden worden met de verkeerde mensen of mensen die vervolgens niet opnemen | 19% | |
8. Dat afspraken niet worden nagekomen | 18% | |
9. Slechte bereikbaarheid | 9% | |
10. Onduidelijk telefonisch keuzemenu | 7% | |
11. Onduidelijke informatievoorziening op websites | 6% |
Ombudsman Van Zutphen noemde de 6,5 in het NOS Radio 1 Journaal "een magere voldoende". Volgens hem blijkt uit de peiling dat de overheid meer aandacht moet schenken aan de relatie met burgers, en dan vooral met kinderen, ouderen en sociaal zwakkeren.
De presentatie van Van Zutphens onderzoek valt samen met het begin van een campagne om de bekendheid te vergroten van zijn instituut, waar mensen terechtkunnen met klachten over de overheid. Jaarlijks komen ongeveer 40.000 meldingen binnen.