Uber verliest slag om China en lijdt zwaar verlies
Taxibesteldienst Uber heeft in het eerste half jaar een verlies geleden van ruim 1 miljard euro. Vooral de stevige concurrentie op de Chinese markt heeft Uber veel geld gekost. Uber heeft zich daar uiteindelijk ook teruggetrokken en laat de markt onder meer aan grote concurrent Didi.
Financieel persbureau Bloomberg meldt de resultaten op basis van investeerders die door de top van het bedrijf zijn bijgepraat. Het Amerikaanse bedrijf geeft zelf verder geen commentaar. Het is dat niet verplicht als niet-beursgenoteerd bedrijf.
China
De taxidienst heeft lange tijd geprobeerd stevig voet aan de grond te krijgen in China maar ondervond daar flinke tegenstand van concurrent Didi. Om chauffeurs te verleiden om voor Uber te werken, kregen zij kortingen van Uber. Dat is een belangrijke oorzaak van het flinke verlies van ruim een miljard euro.
"Er zijn bijna geen bedrijven te vinden die zulke grote verliezen kunnen hebben om maar marktaandeel te kunnen winnen", zegt de Amerikaanse professor Grundfest van Stanford University tegen Bloomberg. Volgens hoogleraar Damodaran van de New York University zijn er geen bedrijven die in staat zijn geweest zoveel kapitaal op te halen om te investeren in hun onderneming.
Deal
De flinke investeringen in China hebben uiteindelijk niet geholpen. De Amerikanen hebben een deal gesloten met concurrent Didi om zich terug te trekken. Uber heeft een aandeel van 17,5 procent in Didi gekregen. Daarnaast betalen de Chinezen Uber zo'n 900 miljoen euro. Het gevecht in China kostte Uber in twee jaar tijd bijna 2 miljard euro.
Achter de verliezen van Uber zit wel een stijgende lijn in het aantal Uber-ritjes. De omzet steeg van zo'n 3,4 miljard euro in het eerste kwartaal tot een kleine 4,5 miljard euro in het tweede kwartaal.