NOS Nieuws

'YouTube wil socialer worden om Facebook aan te kunnen'

YouTube wil socialer worden om de concurrentie met netwerken zoals Facebook beter aan te kunnen. De grootste videosite ter wereld schiet in vergelijking met andere media tekort waar het gaat om sociale interactie. Het platform werkt volgens techsite VentureBeat aan een nieuwe functie die ervoor moet zorgen dat, in eerste instantie bekende, YouTubers foto’s, video’s, tekst en linkjes kunnen delen met hun publiek.

De functie, die intern Backstage zou worden genoemd, moet nog dit najaar het licht zien.

Het sociale element moet een combinatie worden van nieuwe vormen om te delen, zoals Twitter-achtige berichten en polls. Via de sociale functie moeten gebruikers ook normale YouTube-video’s en video’s die speciaal zijn gemaakt voor Backstage gaan delen. Die laatste zouden moeten leiden tot een nauwere band tussen de YouTube-sterren en hun fans.

Lede ogen

De komst van Backstage is niet verrassend. YouTube is zeer populair en kent zijn eigen grote namen. Tegelijkertijd ziet het platform met lede ogen hoe Facebook zich steeds meer op (live) video stort en ook nog eens het belangrijkste sociale medium is. Bovendien is Facebook van huis uit een plek waar je contact heb met vrienden en familie, waardoor interactie op Facebook voor veel gebruikers normaler is dan op YouTube.

Daarnaast is Backstage bedoeld als antwoord op Instagram en Snapchat. Die platformen zijn nog niet zo groot als Facebook, maar wel in staat om de sterren bij YouTube weg te lokken. Dat wil het videoplatform uiteraard voorkomen.

Het is niet de eerste keer dat YouTube probeert een sociaal element te integreren. Google+, Googles antwoord op Facebook en Twitter, werd op een gegeven ook diep geïntegreerd in YouTube. Wilde je filmpjes plaatsen en reageren op andere video's? Dan had je een Google+-account nodig. Die keuze werd door gebruikers niet gewaardeerd en in juli 2015 teruggedraaid.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl