Grondpersoneel van KLM
NOS Nieuws

Vrijdag uitspraak rechtszaak FNV versus KLM

Vrijdag wordt duidelijk of het grondpersoneel van KLM toch mag staken of niet. Eerder oordeelde de rechtbank dat dit niet mag, vanwege de "explosieve combinatie van grote vakantiedrukte en de huidige terreurdreiging".

Vakbond FNV was het niet met dat oordeel eens, en ging in hoger beroep. De zaak diende vandaag bij het gerechtshof in Amsterdam. Komende vrijdag om 11.00 uur doet de rechter mondeling uitspraak.

Arbeidsrechtdeskundigen verbaasden zich over het besluit van de kortgedingrechter, omdat er vrijwel nooit een staking verboden wordt.

5,3 miljoen

Bij het Hof betoogde KLM-advocaat Van Slooten dat de schade door een werkonderbreking van 1,5 uur oploopt tot 5,3 miljoen euro. Het gaat om vertragingen en annulering van tientallen vluchten, de kosten van het nasturen van achtergebleven bagage, en vervolgschade omdat vooral zakelijke reizigers KLM een volgende keer mijden.

De schade voor KLM en de hinder voor reizigers staat in geen verhouding tot het doel waartoe gestaakt wordt.

Verder vrezen KLM en de luchthaven Schiphol voor chaos door duizenden gestrande reizigers op veldbedden, troep en stank bij de toiletten, agressie en paniek bij een grote massa reizigers, aldus Schiphol-advocaat Henrichs.

Overdreven

De angst voor chaos en doemscenario's vindt FNV zwaar overdreven. Bij eerdere calamiteiten, zoals een grote ict-storing in 2012, slecht weer en stormen in 2014 en 2015, vielen ook veel vluchten uit. De korte werkonderbrekingen hebben bij lange na niet die omvang en gevolgen, aldus FNV-advocaat Anton Broos.

Volgens KLM en Schiphol wordt echter te gemakkelijk gedacht dat de luchtvaart een soort productiebedrijf is dat je eventjes stillegt en dan weer vlot opstart. "Het is een raderwerk, een soort estafetterace. Als het stokje niet goed wordt doorgegeven loopt alles vast."

Conflict

De vakbond beklemtoonde dat er bij KLM bijna nooit gestaakt is en dus weinig ervaring heeft met stakingen. De acties geven daarom aan hoe weinig vertrouwen de werknemers in de directie hebben.

De FNV is al geruime tijd in conflict met KLM. De vakbond wil eerder een loonsverhoging dan het bedrijf voorstelt, meer vaste banen, en het behoud van alle vakantie- en seniorendagen. Bij KLM zitten vijf vakbonden aan de cao-tafel voor de 14.000 man grondpersoneel. De FNV is veruit de grootste bond met 3800 leden. De andere vier bonden hebben wel ingestemd met de KLM-voorstellen.

Bij cargo werd eind juli al wel actie gevoerd. De FNV wilde de druk opvoeren door ook bij passagiersvluchten stakingsacties te houden bij de bagageafhandeling en de sleepdienst.

Op dat moment waren er middenin de vakantiedrukte extra controles op Schiphol vanwege een verhoogde terreurdreiging. De rechter vreesde dat een staking zou leiden tot extra commotie en gevoelens van onveiligheid en een grote hoeveelheid gestrande reizigers.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl