NOS Nieuws

Supermarktreus Ahold Delhaize onderhandelt met leveranciers

De kersverse supermarktcombinatie Ahold Delhaize laat er geen gras over groeien. Eind juli werd de fusie beklonken en inmiddels zit de supermarkt om tafel met een deel van de 100 grootste internationale leveranciers om te praten over de contracten, prijzen en leveringsvoorwaarden.

De fusie moet flinke besparingen opleveren doordat Ahold en Delhaize de inkoop nu bundelen en betere en goedkopere leveringsprijzen en voorwaarden willen bedingen. Het supermarktconcern onderhandelt met de grote jongens, de producenten van A-merken, zoals Heineken, FrieslandCampina, Nestlé, Unilever, Danone, Hak en Struik. De gesprekken met de kleinere merken en leveranciers gebeuren door de inkopers van Albert Heijn en Delhaize.

"Het is een natuurlijk moment om na de fusie met leveranciers in gesprek te gaan", zegt een woordvoerder van Ahold Delhaize. Ahold heeft bijna 900 Albert Heijn-supermarkten in Nederland en België, Delhaize telt meer dan 360 winkels in België en Luxemburg.

In leverancierskringen bestaat de vrees dat Ahold Delhaize hen onder druk zet op leveranciers. Zo zou de supermarktreus willen praten over de prijzen met terugwerkende kracht tot 1 januari en een bonus willen voor de grotere inkoopkracht en volumes, melden de vakbladen Distrifood en Boerderij.

Gedragscode

"Er is geen sprake van dat wij eenzijdig afspraken wijzigen of opleggen", verzekert de woordvoerder van Ahold Delhaize. "We onderschrijven en houden ons aan de Europese gedragscode eerlijke handelspraktijken."

In die gedragscode, ondertekend door de levensmiddelenindustrie, de supermarkten, en de land- en tuinbouworganisaties, staat onder meer dat het een oneerlijke praktijk is als "de kosten of prijzen van producten of diensten eenzijdig met terugwerkende kracht gewijzigd worden op een wijze die niet is overeengekomen." Bedrijven kunnen uiteraard wel afspreken wanneer contracten opengebroken kunnen worden.

Vers in het geheugen ligt de brief die Ahold in 2012 aan leveranciers stuurde, na de overname van de C1000 winkels. Ahold eiste toen een korting van twee procent op de prijzen. Dit vormde de aanleiding om een gedragscode op te stellen.

Voordeel

FNLI, de koepelorganisatie voor de voedingsmiddelenindustrie, is scherp op de naleving van de gedragscode. "Over de individuele onderhandelingen weten we niks, want dat zou in strijd zijn met de mededingingsregels," zegt directeur Philip den Ouden. "Maar bestaande contracten kunnen zomaar niet opengebroken worden, en ook niet betalingen en vergoedingen vragen waar niets tegenover staat."

Ahold Delhaize koopt meer in en een groter inkoopvolume is zowel een voordeel voor de leverancier als voor de supermarkt. "Daar kan iets tegenover staan", aldus Den Ouden.

De Belgische en de Nederlandse markt verschillen ook van elkaar qua producten. Dat maakt dat het voor sommige leveranciers en producenten niet veel uitmaakt dat Ahold en Delhaize nu samen aan tafel zitten", maar het vergroot wel de concurrentie tussen Belgische en Nederlandse leveranciers."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl