Distributiecentrum van Zalando in Erfurt (archief)
NOS Nieuws

Omzet Zalando stijgt 25 procent, winst verdrievoudigt

De Duitse modewebwinkel Zalando heeft afgelopen kwartaal weer veel meer schoenen en kleding verkocht. De omzet van het ook in Nederland zeer populaire bedrijf, steeg met dubbele cijfers: 25 procent tot 916 miljoen euro. De brutowinst bedroeg 77 miljoen, drie keer zoveel als in het tweede kwartaal van vorig jaar.

De mooie cijfers komen niet echt als een verrassing. Een paar weken geleden kondigde Zalando al een winstsprong aan.

Zalando ontstond in 2008 en kreeg ook in Nederland - door een intensieve reclamecampagne - een grote naamsbekendheid. De omzet stevent nu al af op 4 miljard euro. De webwinkel voert nu 1500 merken, 150.000 artikelen en heeft 10.600 werknemers.

Nog wat cijfers: in de eerste helft van dit jaar kreeg Zalando 960 miljoen bezoekers op de website en deden 19 miljoen mensen een bestelling. "Gemiddeld bestelden klanten drie producten met een waarde van gemiddeld 66 euro", zegt het bedrijf tevreden in het persbericht.

Volgens Zalando wordt in West-Europa al een zesde van alle kleding en schoenen via internet verkocht. Dat gaat volgens diverse voorspellingen de komende jaren richting een derde.

Ambitieus

Zalando - dat ooit 'simpel' begon met de verkoop van schoenen maar nu ook heel veel kleding aan de man brengt - is ambitieus. Onlangs liet de topman weten dat Zalando een soort modeplatform wil worden in Europa; een soort Amazon.com voor mode.

De Nederlandse detailhandel - met voorop de schoenenwinkels - kijkt met enige ontzetting naar de enorme groei van de onlineverkopen bij Zalando. "Schoenenwinkeliers hebben internet heel lang onderschat", geeft schoenenzaak Van Lier in Den Haag toe. "Wij dachten: boeken en speelgoed koop je desnoods op internet, maar schoenen? Die moet je toch eerst passen."

Maar door een ruimhartige service kon het Duitse bedrijf toch op internet doorbreken, stelt sectoreconoom retail bij de ING, Dirk Mulder: "Gratis bestellen, gratis verzenden, gratis terugsturen. Daar konden gewone winkels niet tegenop. Veel mensen bestellen drie, vier paar schoenen en de schoenen die niet in de smaak vallen, stoppen ze weer in de doos en die gaan retour. Hoe makkelijk wil je het hebben?"

Sanering

Mulder verwacht dan ook dat de sanering van vooral schoenenzaken in ons land nog wel even doorgaat. In Nederland zijn de afgelopen jaren al zo'n 500 schoenenwinkels verdwenen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl