Totaalprijs auto moet duidelijk in advertentie
In advertenties moet duidelijk vermeld worden wat de totaalprijs van een auto is. Nu betalen consumenten bij aflevering vaak nog rijklaarkosten waarop ze niet hadden gerekend. Die kosten moeten uiterlijk op 1 november in de advertentieprijs van de auto zijn opgenomen, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Het is wettelijk verplicht om alle onvermijdbare en voorzienbare kosten in de prijs op te nemen, maar dat gebeurt nog niet altijd. Als autobedrijven niet duidelijker laten zien wat de totaalprijs van een auto is, krijgen ze vanaf 1 november een boete.
"Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn", zegt ACM-bestuursvoorzitter Fonteijn. De regel geldt ook voor tweedehands auto's.
Voordelen
Wat de ACM nu besloten heeft geeft volgens de Bovag juist meer verwarring. "De helft van onze klanten zijn zakelijke rijders. Die zijn alleen geïnteresseerd in de catalogusprijs, omdat hun maandelijkse bijtelling daarop is gebaseerd. Dus moeten we twee prijzen blijven communiceren en dat geeft alleen maar verwarring en discussies in de showroom met de klanten," zegt een woordvoerder van de Bovag.
Volgens de ACM mogen autodealers ook de catalogusprijs in de advertentie vermelden, zolang de all-in-prijs duidelijk als belangrijkste prijs te zien is. Het ministerie van Financiën heeft eerder al gegarandeerd dat de catalogusprijs de basis blijft voor de bijtelling en verzekeringspremie. Het wordt voor leaserijders dus niet duurder nu de advertenties moeten worden aangepast.
De rijklaarkosten bestaan onder meer uit de kosten van kentekenplaten, afvalverwijdering en transport naar de dealer. Consumenten zijn daar meestal tussen de 600 en 1500 euro aan kwijt.