Minder aanhoudingen op risicovluchten Schiphol
Het aantal drugssmokkelaars dat is opgepakt tijdens 100%-controles op Schiphol, is vorig jaar scherp gedaald. De douane betrapte vorig jaar 645 smokkelaars op vluchten uit Suriname, de Antillen en Venezuela. Dat is twintig procent minder dan in 2014.
De douane vindt het te vroeg om conclusies te verbinden aan de afname. "Afgewacht moet worden of deze daling zich dit jaar voortzet", zegt een woordvoerder. De douane heeft in ieder geval niet minder gecontroleerd.
Bolletjesslikkers
De 100%-controles op Schiphol werden in 2003 ingevoerd na een hausse aan bolletjesslikkers. Alle passagiers op vluchten uit Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Suriname en Venezuela werden vanaf dat moment streng gecontroleerd. De douane zette drugshonden in, ondervroeg passagiers en controleerde hun bagage. Ook konden mensen worden gevisiteerd en inwendig worden bekeken met een bodyscanner.
Inmiddels is de werkwijze veranderd. De ene 100%-controle is nu intensiever dan de andere. De douane checkt van tevoren de passagierslijsten en schat in wie een drugssmokkelaar zou kunnen zijn. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of een ticket kort van te voren is geboekt en of er cash is betaald. In principe wordt alleen de risicogroep streng gecontroleerd.
Per keer bepaalt de douane welke middelen daarvoor nodig zijn. Soms is dat een speurhond, soms worden de passagiers bevraagd of wordt hun bagage doorzocht. Visiteren gebeurt alleen nog als iemand daadwerkelijk als verdachte is aangemerkt en een bodyscan weigert. Zo'n 30 vluchten per week uit het Caribisch gebied, Suriname en Venezuela vallen onder het 100%-controlebeleid.
Aantal drugssmokkelaars tijdens 100%-controles
Jaar | Aanhoudingen |
2015 | 645 |
2014 | 822 |
2013 | 854 |
2012 | 880 |
2011 | 805 |
De douane kan niet zeggen of bolletjesslikkers en andere drugssmokkelaars Schiphol beginnen te mijden. "In het algemeen kan wel gezegd worden dat de ervaring leert dat de georganiseerde misdaad reageert op maatregelen van de overheid", zegt een woordvoerder. "Als bepaalde routes te riskant worden of de kans op detectie en onderschepping te groot wordt, zal gezocht worden naar alternatieven."
Uit een recent rapport van de Europese Unie blijkt dat de smokkel van cocaïne uit Zuid-Amerika vooral loopt via de Dominicaanse Republiek, Jamaica en landen in West-Afrika. Van daaruit worden de drugs Europa in gebracht. Grote partijen komen binnen via zee. De smokkel door individuele vliegtuigpassagiers is relatief klein.