Productielijn in de Heinekenbrouwerij in Zoetermeer
NOS Nieuws

Meer bieromzet, maar halvering winst voor Heineken

Meer omzet, maar minder winst voor Heineken. De omzet van de bierbrouwer steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 2 procent naar 10,1 miljard euro. De nettowinst halveerde echter, van 1,1 miljard vorig jaar naar 586 miljoen euro.

De winstdaling kwam onder meer door een forse afschrijving op de bieractiviteiten in Congo en door nadelige wisselkoersen, lees een dure euro. Heineken is marktleider in het Verenigd Koninkrijk en heeft last van het goedkopere Britse pond als gevolg van het brexitreferendum. De winst wordt ook vertekend doordat in 2015 de winst nog flink werd opgekrikt door een grote boekwinst op de verkoop van de Mexicaanse flesjes- en blikjesfabriek.

9,7 miljard liter bier

Beleggers zijn niet tevreden met de cijfers. het aandeel Heineken noteert halverwege de ochtend een verlies van 3 procent.

Heineken blijft hinder ondervinden van de moeilijke biermarkten in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, waaronder Rusland, Egypte, Nigeria en Congo. In het eerste kwartaal was er nog sprake van een lichte omzetgroei, maar in het tweede kwartaal liep de omzet terug, door lagere olie-inkomsten in Nigeria, tegenvallend toerisme in Egypte, en economische problemen in Rusland.

In de eerste helft werd er 97 miljoen hectoliter bier gebrouwen, zeven miljoen hectoliter meer dan in 2015. Heineken investeert dit jaar naar eigen verwachting bijna 2 miljard euro in fabrieken en installaties.

Prijsacties

Het EK voetbal heeft in sommige regio's in Europa geleid tot stijgende bierverkopen. In Nederland groeide de bierverkoop niet, omdat Heineken vooral in het eerste kwartaal afzag van prijsacties met bier in supermarkten.

In Mexico, Vietnam, Cambodja, China en Indonesië groeide de omzet stevig, soms met dubbele cijfers. In Brazilië had de bieromzet te lijden onder de groeiende economische problemen.

Heineken zegt te profiteren van evenementen waarvan het sponsor is, zoals de Champions League. In juni maakte Heineken bekend dat het vanaf september ook de Formule 1 gaat sponsoren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl