Nico Rosberg moest onlangs zijn tweede plek opgeven na illegale radiohulp
NOS Sport

Formule 1 versoepelt radioregels en stelt halo uit

Op verzoek van de teams worden de regels rondom het radioverkeer tijdens Formule 1-races versoepeld. Een strategiegroep onder leiding van F1-baas Bernie Ecclestone heeft dat in een verklaring laten weten.

Waar de coureurs eerder dit seizoen op geen enkele wijze gesteund mochten worden via de boordradio, mag het vanaf de GP van Duitsland volop. Wel met uitzondering van de periode tussen de opwarmronde en de start van de race.

"Deze aanpak is erop gericht om betere informatie te bieden aan onze fans. Teams zijn nu verplicht ongecensureerde toegang te bieden tot hun radiocommunicatie", aldus de strategiegroep.

Verstappen profiteerde onlangs

De aanpassing van de regel komt na felle kritieken van de teams. Zo eindigde Max Verstappen onlangs als tweede in de Grand Prix van Engeland na een straf voor Mercedes-coureur Nico Rosberg.

De Duitser kreeg in de slotfase van de race op Silverstone problemen met zijn versnellingsbak, werd daarover illegaal geïnformeerd door zijn team en kreeg een tijdstraf. Daardoor werd Rosberg teruggezet achter Verstappen, die oorspronkelijk als derde was gefinisht.

Leden strategiegroep F1

Bernie Ecclestone (Eigenaar Formule 1)
Jean Todt (Voorzitter FIA)
Mercedes
Ferrari
Red Bull Racing
McLaren
Williams
Voorlopig geen cockpitbescherming voor Sebastian Vettel

Halo voorlopig van de baan

Ook is er besloten dat er voorlopig geen cockpitbescherming komt in de bolides. De strategiegroep stemde donderdag tegen snelle invoering daarvan. Dat betekent dat de coureurs zeker in 2017 nog met open cockpits rijden. De bescherming zal op z'n vroegst pas in 2018 worden ingevoerd.

Diverse teams hebben al getest met het zogeheten halo-concept, een verticale steun met een ringvormige beugel die over de helm van de rijder komt om het hoofd extra bescherming te bieden.

"We moeten dit systeem nog meer tot in details gaan bekijken", zei Ecclestone tegen de BBC. "De vraag was: ja of nee. En voorlopig zijn we nog niet zo positief."

Ferrari-coureur Sebastian Vettel, die de bescherming heeft getest, vindt dat de halo noodzakelijk is. "De coureurs hebben onlangs gestemd en ongeveer 95 procent was voor de invoering." Ook het argument dat de halo te lelijk zou zijn wuifde hij weg. "We vinden het niet mooi, maar wat is belangrijker? Een lelijke auto of doden?"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl