Een modeshow van Donna Karan in New York, februari 2010
NOS Nieuws

Moederbedrijf Louis Vuitton verkoopt Donna Karan

LVMH, het concern achter de luxe merken Louis Vuitton, Moët en Hennessy, verkoopt modebedrijf Donna Karan. Het is pas de tweede keer in de dertigjarige geschiedenis van het Franse bedrijf dat het een merk afstoot.

Het in de jaren negentig zeer toonaangevende Donna Karan richtte zich op luxueuze maar draagbare kleding voor werkende vrouwen. Vervolgens kwam de New Yorkse ontwerpster, die haar naam aan het bedrijf leende, met een jongere, hippe lijn: DKNY. In 1996 ging het bedrijf naar de beurs.

Zorgenkindje

Vijf jaar later werd het voor 243 miljoen dollar (221 miljoen euro) gekocht door LVMH. De Fransen zagen het merk als een ingang naar de Amerikaanse markt. Maar het verwachte succes bleef uit. Het merk is al jaren een zorgenkindje tussen de paradepaardjes van LVMH. Bovendien lag het bedrijf overhoop met Karan, die vorig jaar opstapte.

Het Amerikaanse textielbedrijf G-III Apparel Group neemt Donna Karan nu over voor 650 miljoen dollar (zo'n 593 miljoen euro). De firma heeft al de rechten van merken als Calvin Klein en Tommy Hilfiger.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl