De gecrashte bus langs de snelweg naar Parijs
NOS Nieuws

Touringcarchauffeur: ik had nooit moeten gaan rijden

  • Ben Meindertsma

    Redacteur

  • Bas de Vries

    NOS Net-redacteur

  • Ben Meindertsma

    Redacteur

  • Bas de Vries

    NOS Net-redacteur

Veel touringcarchauffeurs zitten volgens de FNV oververmoeid op de bus. De vakbond maakt zich zorgen om de veiligheid van chauffeurs en passagiers, zo meldde de NOS eerder vandaag. Touringcarchauffeur Anton (niet zijn echte naam) vindt die angst terecht. Vorige zomer botste hij, zwaar vermoeid, met een bus vol passagiers op de vangrail.

Anton is voor een stedentrip op weg naar Parijs, als de bus voorbij Lille plotseling begint te slingeren. Een passagier boven in de bus filmt het ongeluk dat daar op volgt.

Op de beelden is te zien hoe de bus eerst naar links slingert, om daarna rechts tegen de vangrail te botsen. Anton zelf kan zich er niet meer veel van herinneren. Van de 82 passagiers raken er twee lichtgewond.

Chauffeur over veroorzaken ongeluk: ik weet het echt niet

Anton zelf is na afloop in shock. Of hij in slaap is gevallen, weet hij niet. De bus vertoonde volgens hem ook wat kuren, en hij voelt zich ook erg ziek. Hij kan zich alleen nog herinneren dat hij vol op de rem trapte, en rechts de berm instuurde om erger te voorkomen.

Vier uur slaap

Hij is de ochtend voor het ongeluk net teruggekeerd van een 24-uurs stedentrip naar Parijs. Het is al zijn tweede 24-uurs trip in vier dagen. De terugreis begint om 21.00 uur. De reis is langer en intensiever dan normaal, omdat een passagier gereanimeerd moet worden en hij passagiers moet afzetten in onder andere Maastricht, Eindhoven en Breda.

Daarna moet hij de bus vanwege een defect nog naar de garage rijden. Pas in de middag is Anton naar eigen zeggen thuis. Uiteindelijk slaapt hij die middag vier uur.

Rond 22:30 uur wordt hij weer verwacht bij het busbedrijf, voor de volgende rit naar Parijs. Hij voelt zich erg beroerd als hij om 1.00 uur ’s nachts uit Amsterdam wegrijdt. In Antwerpen stopt hij voor een pauze, omdat hij dan al 4,5 uur uur heeft gereden. Een paar uur later, om 7.30 uur, rijdt hij tegen de vangrail aan.

“Ik heb zelf een ongelofelijke fout gemaakt door te gaan rijden. Ik voelde mij zo ziek als een hond”, schrijft Anton in een brief die hij een paar maanden na het ongeluk naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stuurt. Hij hoopt met de brief ervoor te zorgen dat de inspectie het bedrijf strenger gaat controleren.

Gestopt

De inspectie bevestigt de brief van Anton ontvangen te hebben. De ILT heeft de informatie opgenomen in het dossier over het bedrijf, maar heeft hem niet gebeld of gevraagd een verklaring af te leggen. Omdat Anton schrijft dat hij niet wil dat de informatie "tegen mij wordt gebruikt", kon de inspectie naar eigen zeggen niets meer doen met de informatie.

Inmiddels is Anton gestopt als touringcarchauffeur. Hij zag de lange en onregelmatige diensten en de korte nachten niet langer zitten. “Men brengt ons, de passagiers en de weggebruikers, dusdanig in gevaar, dat ik het ongeval als waarschuwing zie”, schrijft hij aan de inspectie. Hij rijdt nu voor een ander bedrijf lijndiensten in Nederland.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl