De Unox-fabriek van Unilever in Oss
NOS Nieuws

Aan elke euro omzet verdient Unilever een dubbeltje

Unilever blijft groeien en verdient aan elke euro omzet een dubbeltje. Ondanks een terugzakkende economie en toenemende geopolitieke instabiliteit in de wereld werd er meer zeep, soep, shampoo, sausen, dressings, deodorant, ijs en thee verkocht.

In de eerste zes maanden van het jaar boekte het voedings- en verzorgingsconcern een omzet van 26,3 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 2,7 miljard euro.

Topman Paul Polman zegt dat hij nog geen enkel teken van economisch herstel ziet en rekening blijft houden met moeilijke marktomstandigheden.

De onzekerheid is groot. Elke twee weken gebeurt er wel iets in de wereld waar we rekening mee moeten houden.

Topman Paul Polman

"Elke een à twee weken gebeurt er wel iets in de wereld waar we rekening mee moeten houden", zegt Polman tegen de NOS. "Dan is het de klimaatverandering, dan geo-politieke ontwikkelingen, terrorisme, brexit, al dat soort ontwikkelingen raakt onze omzet."

Behendigheid en kostenbesparingen blijven het adagium voor het bedrijf met wereldwijd 240 fabrieken en 170.000 werknemers.

Brexit

Voor het Britse referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie waarschuwde Polman voor de gevolgen voor zijn bedrijf van een brexit. Nu de uitslag er is, wacht de topman af wat er gaat veranderen.

"We hebben twee jaar de tijd om te zien wat de oplossing is. Op dit moment heeft iedereen gestemd om ergens van weg te gaan, maar niemand weet waarnaartoe. Als je die duidelijkheid niet hebt, is het moeilijk om in het land te investeren."

Unilever heeft nog geen investeringen geschrapt. Het bedrijf heeft een hoofdkantoor in Rotterdam en in Londen. "We hebben de mogelijkheid om in beide landen te blijven of in een van die twee landen of ergens anders. We moeten even afwachten wat er de komende twee jaar gebeurt."

Care

Unilever bestaat uit vier divisies, waarvan Persoonlijke Verzorging (de deodorants en shampoos) met een halfjaaromzet van 9,8 miljard euro de grootste is. Samen met de zeep en schoonmaakproducten levert het een omzet van 14,8 miljard euro op.

Daarmee is verzorging, bij Unilever heet dat 'care', inmiddels een stuk groter en winstgevender dan de voedingsstak, waar met saus, worst en ijs in de voorbije twee kwartalen 11,5 miljard werd omgezet.

De omzet van het concern liep wel iets terug door lagere wisselkoersen van lokale munten tegenover de euro, maar per saldo werd er meer verkocht. Vooral in de opkomende markten stegen de verkopen met 8 procent. Als je uitgaat van vaste wisselkoersen steeg de omzet met 5,4 procent.

Unilever haalt 60 procent van zijn omzet uit opkomende markten, zoals Latijns-Amerika en Azië.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl