NOS Nieuws

Garagehouders pleiten voor betere controles aanhangers

  • Bart Kamphuis

    Verslaggever economie

  • Bart Kamphuis

    Verslaggever economie

Er kan van alles mankeren aan aanhangwagens. Garagehouders vinden dat daar te weinig aandacht voor is. Ze zien graag dat er een verplichte keuring komt, zoals in België en Duitsland. Maar een apk voor aanhangers zit er voorlopig niet in: het Europees Parlement vindt het niet nodig en Nederland volgt die richtlijn.

Dat er van alles mis kan zijn aan een aanhanger, weet onderhoudsmonteur Gerrit Barten als geen ander. Hij controleert ze al elf jaar, net zoals hij doet met de aanhanger die nu voor hem staat. "Er zit heel veel speling op. Je hoort hem gewoon." Even wrikken aan de wielen is al voldoende voor de eerste diagnose.

Barsten in de banden

De eigenaar staat er naast en schrikt. Barten, zijn oor nu dichterbij, geeft een flinke slinger aan het wiel. "Ik hoor ze niet ratelen, dus opnieuw vetten en afstellen is voldoende." De eigenaar is opgelucht, maar niet voor lang. De bandjes zitten vol met barsten. Ze blijken er al 22 jaar onder te liggen. "Het advies is: na zes jaar vervangen", zegt Barten. Een domper, want de banden kosten 75 euro per stuk.

Een nieuw aanhangwagentje koop je al voor zo'n 600 euro. Voor paardenvervoer en botentransport zijn er speciale trailers. "Hetgeen wat er op ligt mag heel veel kosten. Hetgeen wat het vervoert... Zolang het rolt, rolt het", vat onderhoudsmonteur Barten de nonchalante houding van de gemiddelde aanhangwageneigenaar samen.

APK voor aanhangers?

De belangenvereniging voor garagehouders Bovag pleit al langer voor een verplichte keuring, maar dat werd in Europa verloren. De ANWB, vereniging van automobilisten, kreeg zijn zin. Aanhangwageneigenaars worden in Nederland niet lastiggevallen met een verplichte keuring.

"We zien jaar in jaar uit bij onze controles, maar ook bij politiecontroles, dat er heel wat mankementen worden geconstateerd", zegt Tom Huyskens van de Bovag. "Onlangs controleerden we ruim vijftig paardentrailers. In de helft van de gevallen zagen we dat de remmen defect waren."

Naast de steekproeven van de Bovag is er geen betrouwbaar recent beeld van het aantal ongelukken als gevolg van ondeugdelijke aanhangers. "Er is onderzoek uit 2002", zegt Ferry Smith van de ANWB. "En dat gaat over de vijf jaar daarvoor. Uit dat onderzoek blijkt dat maar heel weinig ongevallen direct te relateren zijn aan technische mankementen met aanhangwagens. En dat geeft geen aanleiding om een apk voor aanhangwagens in te voeren. Simpelweg omdat de kosten niet in verhouding staan met de opbrengsten van zo'n verplichte keuring."

We hebben voldoende voorbeelden gezien van de pure noodzaak voor goed onderhoud.

Tom Huyskens (Bovag)

Huyskens: "Maar we zien natuurlijk in de media vaak verhalen voorbijkomen van losgeschoten caravans, boten die op de snelweg liggen of paardentrailers die over de kop slaan. Daar zie je toch wel aan dat het een probleem is." Onlangs nog kwamen vier mensen om het leven toen ze met hun auto met aanhanger met kapotte rem in een kanaal terechtkwamen.

Als deze problematiek meer aandacht krijgt, is dat goed voor de verkeersveiligheid en voor de garagehouders. "Laten we daar duidelijk over zijn: meer controle en onderhoud is goed voor de bedrijven die wij vertegenwoordigen", zegt Huyskens. "Maar we hebben nu voldoende voorbeelden gezien van de pure noodzaak voor goed onderhoud. De consument zou daarin ook zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen."

  • Bart Kamphuis / NOS
    Ondeugdelijke breekkabel
  • Bart Kamphuis / NOS
    Droogtebarsten in band
  • Bart Kamphuis / NOS
    Geoxideerde remkabel

Daar is de ANWB het mee eens. Aanhangwagenonderhoud is volgens de bond in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de eigenaren. Als het om overheidsingrijpen gaat, zijn er voor de ANWB andere prioriteiten. "Denk aan fietsers, bromfietsers en voetgangers", zegt Smith. "Die lopen veel risico en daar weten we nog veel te weinig van. Als je dat vergelijkt met het aantal ongevallen met aanhangwagens, dan moeten we daar eerst meer werk van maken."

De huidige Europese regels voor verplichte keuringen kunnen over drie jaar weer worden aangepast. Dan kan het Europarlement nieuwe voorstellen indienen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl