Camping in de Ardeche
NOS Nieuws

Wel of niet op vakantie in getroffen Frankrijk?

Frankrijk is al jaren het meest bezochte vakantieland onder Nederlanders. Kamperen aan de kust, in de bergen of op het platteland, met een baguette en een café au lait op een terras genieten van de Franse rust en zon; generaties lang doen Nederlanders het al.

Maar nu het zomer is en de vakanties zijn begonnen, gooit de aanslag in Nice roet in het eten. Sommige vakantiegangers veranderen op het laatste moment hun plannen, anderen gaan juist coûte que coûte naar la douce France.

Daniëlle Friedeman uit Utrecht gaat dit weekend naar het zuiden. Eerste stop is België. In de Ardennen is een camping geboekt. Het plan was om daarna verder te gaan naar Frankrijk, maar de twijfel heeft toegeslagen.

"We wilden de kinderen Parijs laten zien. We hadden daar sowieso al bedenkingen bij na de eerste aanslagen, maar dat was al weggeëbd. Als er meer van dit soort aanslagen plaatsvinden, denk je wel even na. Je gaat niet meer onbezorgd op vakantie. Enerzijds heb ik angst, anderzijds wil ik mijn pad niet laten bepalen door gekken. Het is ook geen leuke sfeer die je in een land aantreft waar iedereen in rouw is. Bij de voorgaande aanslagen dacht ik: ik laat mij nergens van weerhouden, maar nu begint voor ons de vakantie en dat maakt het toch anders."

Louise Boer uit Nieuw-Lekkerland gaat met een groep vrienden naar Grasse, ten westen van Nice. Het is de eerste keer dat Louise naar Frankrijk gaat. Zij en haar zes vrienden, allemaal rond de twintig, veranderen niets aan hun plannen.

"Na de aanslag gisteravond hebben we via WhatsApp overlegd. We zaten helemaal op een lijn. Ik denk niet dat we onze kop in het zand moeten steken, maar we moeten ook niet als bange haasjes thuis gaan zitten. Het kan overal gebeuren. Als ik in grote mensenmassa's ben, kijk ik wel goed om me heen waar ik naartoe kan. Naar de nooduitgangen, bijvoorbeeld. Vorig jaar zijn we in Turkije geweest, maar daar zou ik niet meer zo snel naartoe gaan, want je hoort dat daar regelmatig een aanslag is. Terroristen proberen angst te zaaien. Wat kunnen wij eraan doen? Gewoon niet bang zijn."

Maria Liefke Moret uit Rotterdam gaat al jaren naar Frankrijk. Ze gaat op vakantie naar Montpellier, aan de zuidkust. Ze heeft ooit gewoond in de buurt van Nice en geen haar op haar hoofd denkt aan het wijzigen van de vakantieplannen.

"Natuurlijk zijn er mensen die tegen mij hebben gezegd dat ik niet moet gaan. Ik ben een alleenstaande moeder met drie kinderen. Maar het kan ons in Rotterdam ook gebeuren. Ik vind Frankrijk een mooi land met mooie mensen, dus waarom zou ik niet gaan? Het land heeft al een klap gehad door de aanslagen, het krijgt nog een klap als we allemaal wegblijven. Het enige dat je kunt doen, is de mensen steunen. Het land draaiende houden. Dat is ook wat ik mijn kinderen wil meegeven. In Turkije zie je hele badplaatsen die na de aanslagen in dat land op hun gat liggen. Ik heb vanochtend nog vriendinnen gebeld in Nice, en iedereen was veilig."

Thomas Demmink zou met zijn vriend gaan kamperen in een caravan in Zuid-Frankrijk. Monaco, Saint-Tropez, Saint-Maxime en ook Nice stonden op hun lijst. Nu hebben ze besloten om dit jaar niet meer naar Frankrijk te gaan.

"Deze reis hadden we vorig jaar september, oktober bedacht. Maar na de aanslagen in Parijs ontstond er al twijfel. Recent is er ook nog een aanslag geweest in Orlando en die was gericht op mensen met onze geaardheid. Na de aanslag van gisteren hebben we besloten dat Frankrijk voorlopig niet aan de orde is voor ons. Frankrijk is mijns inziens een vrij anti-islamitisch land. Ook is Frankrijk heel erg actief in Syrië. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet de laatste aanslag zal zijn op een toeristenoord. Ik wil niet in een situatie terecht komen waarbij ik het gevoel heb er niet meer levend uit te komen. Als homoseksueel ben je sowieso al een doelwit, want de samenleving wordt steeds minder tolerant."

Doro Meesters uit Hilversum gaat vanavond nog met haar man en twee jongste kinderen op reis. Er was lang twijfel tussen Oostenrijk en Frankrijk. Verleden week viel de keus op Frankrijk, na de aanslag werd het vanochtend toch weer Oostenrijk.

"Ik hoorde vanochtend pas over de aanslag. Mijn man belde. Ik was er heel verdrietig over. Wat een angst moeten die mensen hebben gehad! Ik trek mij dat heel erg aan en dat is geen leuk begin van een vakantie. We zouden naar Avignon gaan, maar dan ben ik in een land in rouw. Dan komt bij mij weer het verdriet boven van vlucht MH17, daar waren wij heel erg bij betrokken. Dat zie ik weer op mij afkomen en dat was ook in onze vakantie. Mijn middelste dochter vond dat we wel naar Frankrijk moesten gaan, maar ze moest zich bij mijn gedachte neerleggen. Bang voor een aanslag ben ik niet, maar ik ben wel alerter. Gisteren was ik op Schiphol om onze zoon uit te zwaaien en ik keek wel waar de marechaussee was. Ik ga met een gerust hart op vakantie."