Samuel L. Jackson scheurt door de gracht, Hollywood is in Amsterdam
Een auto te water, schietende stand-ins en een explosie op de brug; de opnames van The Hitman's Bodyguard in het Amsterdamse centrum verlopen niet onopgemerkt. Al helemaal niet deze dagen, nu ook de Amerikaanse hoofdrolspelers Ryan Reynolds en Samuel L. Jackson op de set verschijnen.
Sinds begin deze maand zijn de opnames in volle gang. The Hitman’s Bodyguard wordt een actiefilm, met een flinke dosis achtervolgingsscènes. En daarmee is het passen en meten dit weekend in Amsterdam. Niet alleen de EK atletiek zorgt voor verkeersomleidingen, ook het mogelijk maken van omvangrijke filmopnames in de hoofdstad vergt een logistieke krachttoer.
Maar dat heeft de gemeente er voor over. “Amsterdam wil graag decor zijn in internationale producties”, zegt Simon Brester vanaf de set. “De gemeente betaalt er niets voor en krijgt er ook niets voor, maar als ik hier om me heen kijk zijn er wel 300 man aan het werk. Die slapen allemaal in Amsterdamse hotels en geven geld uit in de stad.”
Vanuit de gemeente Amsterdam is Brester aanspreekpunt voor iedereen die filmplannen heeft in de hoofdstad. Ook voor buitenlandse producenten. In de 6,5 jaar dat hij als filmcommissioner werkt, waren de opnames niet eerder zo omvangrijk als die van nu voor The Hitmans’ Bodyguard. “Dit is vergelijkbaar met de opnames van Ocean’s Twelve.”
Maandenlange voorbereiding
Vorig jaar augustus heeft hij de eerste gesprekken met de producenten van The Hitman’s Bodyguard gehad. “Toen is aan bod gekomen wat ze precies nodig hadden. Ze wilden bijvoorbeeld heel graag een achtervolgingsscène in de gracht. Dan gaan we kijken of dat mogelijk is.”
In de eerste week zijn al veel van de geplande actiescènes opgenomen, maar nog zonder de Amerikaanse sterspelers. “De scènes met de Amerikaanse acteurs staan er eigenlijk heel snel op”, zegt Brester. “Elke minuut telt en kost de producent geld.”
Even geduld
Bovendien doen de opnames een beroep op het geduld van de Amsterdammers. Brester is vanochtend al voor zes uur op de set aanwezig want de logistieke verkeerscoördinatie bereikt vandaag een hoogtepunt. Voor een scène met een motor bij het Rijksmuseum moeten vanochtend verschillende wegen worden afgezet. “We proberen de overlast daarvan natuurlijk zo beperkt mogelijk te houden”, zegt Brester.
De opnames leveren geanimeerde, nieuwsgierige blikken op van voorbijgangers en belangstellenden, maar niet alle Amsterdammers zijn even blij met de cast en crew voor hun deur.
Tijdens de opnames neemt Brester geregeld telefoontjes aan van buurtbewoners. “Mijn taak is om zo direct mogelijk in contact te blijven met bewoners en bedrijven. Je gaat er niet vanuit, maar soms gaat er iets mis. We hebben geen zinkende boten gehad, maar er gaat wel eens iets stuk. Dat is enorm vervelend. Daarom wil ik ook voor bewoners goed en snel te bereiken zijn. Zodat we als gemeente meteen actie kunnen ondernemen.”
Hij krijgt per dag zo’n honderd telefoontjes, waarvan vijf tot tien van buurtbewoners. “Bijvoorbeeld van mensen die de brief gemist hebben en zich afvragen wat er gaande is. Maar ook wel van mensen die boos zijn. Uiteindelijk komen we er vaak goed uit. Het escaleert eigenlijk nooit.”
Wie volgt?
The Hitman’s Bodyguard is lang niet de enige productie die Brester momenteel bezig houdt. Volgende week doet Netflix Amsterdam aan en ook daarvoor zijn de voorbereidingen al in volle gang.
En waar de focus vandaag uiteraard ligt op het vastleggen van de scènes, speelt ook netwerken voor Brester op de achtergrond een rol. Of er wellicht ook in de volgende film plek is voor een shot met Amsterdams pracht en praal.