NOS Nieuws

Veel truckers worstelen nog met verplichte bijscholing

Duizenden beroepschauffeurs die voor 10 september een verplichte bijscholing moeten volgen, hebben nog niet alle cursussen gevolgd. Als ze dat niet op tijd doen, mogen ze de weg niet meer op.

Verladersorganisatie EVO maakte eind april een rondgang onder zo'n 700 bedrijven. Daaruit bleek dat bij 65 procent van de ondernemingen een of meer chauffeurs de 35 uur bijscholing voor de zogeheten code 95-verklaring nog niet hadden afgerond. Volgens de EVO zijn duizenden chauffeurs daar nog steeds niet mee klaar. "We krijgen nog dagelijks telefoontjes van chauffeurs die vragen of zij die bijscholing ook moeten volgen", aldus een woordvoerder.

Geldklopperij

Als vrachtwagenchauffeurs toch blijven rijden zonder dat ze code 95 in hun rijbewijs hebben staan, riskeren ze een boete van 800 euro.

In een truckerscafé bij Hoevelaken reageren veel beroepschauffeurs ontwijkend op de vraag of ze de bijscholing hebben gevolgd. De paar chauffeurs die wel antwoord geven, hebben alle onderdelen al op zak, of bijna. "Ik moet nog een cursusje doen", zegt een van hen. Hij vindt het geldklopperij. "Je moet je chauffeursdiploma al betalen en dan moet je dit ook nog een keer doen. Elke vijf jaar dezelfde cursus."

Je moet je chauffeursdiploma al betalen en dan moet je dit ook nog een keer doen.

Chauffeur in truckerscafé

Toch zijn sommige onderdelen van de bijscholing wel zinvol, zegt een collega. Zoals het onderdeel 'zuinig rijden'. "Dat is tegenwoordig een hot item. Ze hebben liever dat je 1 op 4 rijdt dan 1 op 2. Zo'n cursus kan dus ook geld opleveren."

Ook het onderdeel 'lading zekeren' is een hele belangrijke, zegt de chauffeur. "Als je weet wat er in het verleden nog wel eens van de wagen kinkelde, dan is het logisch dat zoiets nog eens onder de neus wordt gewreven. Dat kan in Code 95."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl