Lewis Hamilton na het winnen van de GP van Oostenrijk
NOS Sport

Hamilton versus Rosberg: twist tussen twee 'hersenloze' kemphanen

De Mercedes-coureurs Nico Rosberg (leider in het WK-klassement) en Lewis Hamilton (de huidige wereldkampioen) spannen sportief gezien de kroon in de koningsklasse van de autosport: de beste motor, de snelste auto. Maar de Mercedes-malheur is van een andere orde.

De coureurs zijn verwikkeld in een interne twist en liggen door hun capriolen op het circuit voortdurend met elkaar in de clinch. Crashes, getroebleerde verhoudingen binnen het team en een al dan niet gesloopte hotelkamer zijn het gevolg. "Hersenloos", aldus teambaas Toto Wolff afgelopen weekend.

In de wielen rijden

Op het circuit in Oostenrijk werd afgelopen weekeinde een zoveelste hoofdstuk aan het slecht geschreven, maar graag gelezen boek toegevoegd: in de slotronde knalden Rosberg en Hamilton tegen elkaar op. Rosberg moest de race in een gehavende auto uitrijden en werd daardoor in de laatste kilometer alsnog voorbijgereden door Max Verstappen en Kimi Räikkönen. Resultaat: Hamilton won, teamgenoot Rosberg belandde naast het podium.

Het was niet voor het eerst dit seizoen dat de twee elkaar met wagen en al in de haren vlogen: in de Grand Prix van Barcelona knalden ze samen van het circuit en een race later, in Canada, toucheerden Rosberg en Hamilton elkaar opnieuw.

De ontwikkelingen staan in schril contrast met de manier waarop de Mercedes-coureurs zich in maart 2014 profileerden: terwijl ze toen nog gebroederlijk samen optrokken als aanprijzers van verkeersveiligheid, rijden ze elkaar nu steeds in de wielen, met honderden kilometers per uur.

Hamilton (achter) en Rosberg zijn dit seizoen verwikkeld in een nek-aan-nek-race. Hier in Barcelona, even voordat ze elkaar uit de wedstrijd rijden.

Inmiddels heeft de teambaas van Mercedes, Toto Wolff, er schoon genoeg van. "De crash in Oostenrijk tussen Hamilton en Rosberg was hersenloos. We zien eruit als een stelletje idioten."

Wolff liet in juni na de race in Canada al optekenen schoon genoeg te hebben van de capriolen die de coureurs op het circuit uithalen. "We hebben na bijna iedere race moeilijke gesprekken. Het wordt een déjà vu", aldus Wolff op 13 juni. Toen moesten de problemen in Bakoe en de botsing van afgelopen weekend nog komen.

Frustratie

Al op vrijdag, nog voordat het Oostenrijkse ongeluk erbij kwam, zou Mercedes-adviseur Niki Lauda in een interview met Red Bull's Servus TV het deksel van de beerput hebben opgelicht. Volgens Lauda had Hamilton zaterdagavond, toen teamgenoot Rosberg in de kwalificaties de poleposition veroverde, zijn frustraties bekoeld in het Mercedes-home.

"Hij heeft zijn privékantoor in de Mercedes-kantoren gesloopt", aldus Lauda in een interview vrijdag. Bovendien zou Hamilton volgens Lauda hebben gelogen dat zijn relatie met Rosberg goed was.

Woensdag ontkrachtte Mercedes die uitspraken in een officieel statement. "Naar aanleiding van zijn optreden bij Servus TV wil Niki Lauda graag het volgende laten weten: 'Hamilton heeft zijn hotelkamer noch zijn kamer bij het circuit beschadigd'."

Ook werd woensdag alsnog ontkend dat Hamilton loog over zijn omgang met Rosberg. "Lauda betreurt het dat zijn uitspraken uit hun verband zijn getrokken", aldus het officiële bericht van woensdag.

Ondertussen overweegt Wolff zijn coureurs voortaan met teamorders te laten racen: dan mogen ze elkaar niet inhalen, om problemen te voorkomen. Hamilton heeft alvast aangegeven daar niets voor te voelen. "Ik wil racen. Ik wilde in de Formule 1 komen en de beste van de besten zijn, door ieder individu te verslaan. Teamorders wil je nooit zien. Het zal niet altijd perfect zijn, maar dat is racen. We rijden met 300 km/u. Verwacht men dan van ons dat we nooit, nooit, nooit een probleem hebben? Dat betwijfel ik."

Vermomde teamorders

"Tot nu toe vallen de klappen op het circuit tussen Hamilton en Rosberg eigenlijk nog wel mee", nuanceert F1-commentator Louis Dekker van de NOS de tweestrijd. "Vroeger zaten Alain Prost en Ayrton Senna elkaar bijvoorbeeld veel heftiger in de haren. Zij hebben elkaar echt van de baan gebeukt, zelfs in beslissende races als er een kampioenschap op het spel stond. Ook Michael Schumacher knalde zijn concurrenten er soms doelbewust af. Dat soort klappen hebben we bij Mercedes nog niet gezien."

Voor Mercedes is het volgens Dekker nu vooral belangrijk om in de rest van het seizoen aanrijdingen te voorkomen. "Er is dit seizoen nog een dikke helft te gaan. De teamleiding moet de zaak nu op orde krijgen. Het zou kunnen dat ze vermomde teamorders gaan geven", stelt Dekker. Het zou kunnen dat Mercedes tijdens de race een coureur op plek twee maant rustig aan te doen omdat zijn auto kampt met een technisch mankement.

Dekker: "Ze kunnen zeggen dat er een probleem is met de wielophanging, een oververhitte motor, of een technisch mankement met de aandrijving. Dan geef je officieel geen teamorder, maar je verkapt de boodschap. Dan is het de vraag of Rosberg en Hamilton gehoor geven aan deze 'vermomde teamorders'."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl